Kenniscentrum voor fietsbeleid

Dafne Schippersbrug is klaar

03-04-2017

De Dafne Schippersbrug is in gebruik genomen. De fiets- en wandelbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal verbindt Oog in Al met Leidsche Rijn en is daarmee ook onderdeel van de doorfietsroute tussen Leidsche Rijn en het centrum van Utrecht. 

plaatje

Dagelijks gaan naar verwachting zo’n 7000 mensen de brug over.

Met de opening van de brug van NEXT Architects en Rudy Uytenhaak Architectenbureau is het project bijna afgerond. De Montessorischool Oog in Al nam vorig jaar al een nieuw gebouw in gebruik. Bijzonder is dat fietsers via het dak met daktuin van de school de brug op en af rijden. 

In de zomer worden nog vijftien eengezinswoningen opgeleverd en vinden ook de laatste aanpassingen aan de openbare ruimte plaats.

De brug is 110 meter lang en hangt 9 meter boven het water. De grootste pyloon van de brug is 35 meter hoog. De brug is verboden voor brommers en niet-elektrische snorfietsen.

[foto: Mastum Daksystemen / Maurice Iseger]

Tom Godefrooij (nvt)
03-04-2017 @ 10:09

Als ik het goed zie hebben de ontwerpers een 'mooie' extra lus in de fietsroute bedacht. Dat heeft natuurlijk niets met fietscomfort of directheid te maken. Architectonische vormwil noem ik dat, en ik ben kritsch over dat soort vormwil ten koste van de functionaliteit.

Etienne Bral (Fietsersbond)
03-04-2017 @ 11:31

Prachtige combinatie school met fietsbrug en die lus is natuurlijk om met gering ruimtegebruik (op het "groene dak van de school)  dat 9 meter hoogteverschil  te overbruggen (mooi woord) met minimaal stijgingspercentage ( 5 % of minder). Het heeft ook iets van een atletiekbaan ( Daphne). Het beste vind ik dat er geen verbrandingsmotoren over mogen, is er een uitzondering voor de speed pedelec?

Etienne Bral actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Tom Godefrooij (nvt)
03-04-2017 @ 13:38

Als de lus inderdaad 9 meter hoogteverschil overbrugt dan was mijn opmerking misschien wat 'kort door de bocht'. Maar kijkend naar de foto (ik schreef niet voor niets: "als ik het goed zie") kreeg ik de indruk dat het om veel minder hoogteverschil gaat. Die visuele referentie naar een atletiekbaan zag ik natuurlijk wel, maar ik zou vanwege de (ook psychologische) directheidsbeleving toch voor een minder gesloten lus gekozen hebben. Ik wil echter graag toegeven dat dit ontwerp een mooi plaatje oplevert. En die brug is natuurlijk hoe dan ook een geweldige verbetering. Overigens zou ik speedpedelecs van dit soort fietspaden weren. 'Gewone' e-fietsen zijn natuurlijk prima.

Peter H. Smit (Rover)
07-04-2017 @ 23:50

De oprit is hier uitgevoerd als slinger mett een scherpe hoek bij het dak van die school.  Die hoek lijkt me vertagend werken en wellicht gevaarlijk bij gladheid.

De oprit van de fietsbrug tussen de Bilt en Bunnik bij Oostbroek over de A28 is uitgevoerd als een spiraal: je gaat na de lus over jezelf heen en dan pas over de snelweg.  Bij die vorm heb je geen scherpe hoek.

Roland Haffmans (-)
10-04-2017 @ 18:05

De ervaring met de fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal ook met zo'n bocht is ook volgens het deelraads bestuur slecht. Ook zonder gladheid is een bocht met hoge snelheid (dalend) gevaarlijk. 5% is bepaald geen minimaal percentage. Of die brug een "geweldige verbetering" is hangt af van de aansluitingen op het fietsnet. Verbetering is, gelet op de huidige bruggen langs snelwegen met bochten en verkeerslichten, gemakkelijk mogelijk.

Op papier lijkt het fietsbeleid goed, doch de praktische fietsverbinding met Leidsche Rijn toont een ander beeld. Een linkse wethouder maakt dat helaas niet anders.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: