Kenniscentrum voor fietsbeleid

Sociale veiligheid en fietspadverlichting

Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer 23
2009 Dynamische fietspadverlichting spreekt tot de verbeelding. Vooral als het licht dankzij aanwezigheidsdetectie met de fietser meereist. Maar het is zeker niet de enige manier om op de lichtrekening te bezuinigen of lichthinder te beperken. LED-verlichting en 'groene verlichting' bieden ook een alternatief voor de veel gebruikte fluorescentielampen. Een overzicht van acuele ontwikkelingen op dit terrein.
Dossier
NOBRA TECHNISCH ADVIESBUREAU B.V. , Gemeente Bernheze
2009 De gemeente Bernheze heeft in een pilot uitgevoerd met dynamische verlichting op een belangrijke fietsverbinding tussen Oss/Heesch en Nistelrode. Het evaluatierapport geeft aan dat het duur is, niet snel terug te verdienen, maar wel aanzienlijk bijdraagt aan CO2 reductie.
Rapport
M.C.B. Reurings , SWOV
2010 Omdat in Nederland nog niet eerder onderzoek is gedaan naar hoe gevaarlijk het is voor fietsers om bij schemer en in het donker te rijden, heeft de SWOV, mede naar aanleiding van een vraag van RAI Vereniging over fietsverlichting, onderzocht wat het risico van fietsen is bij verschillende lichtgesteldheden.
Rapport
Gemeente Oss
2010 Praktijkkennis over (sociaal) veilige fietstunnels.
Rapport
A.W. van Ommeren (LIMASS outdoor lighting BV) , Stadsgewest Haaglanden
2009 Studie naar nieuwe technieken voor fietspadverlichting die energie sparen en de lichthinder reduceren.
Rapport
Concernafdeling Communicatie & Onderzoek gem. Delft , Gemeente Delft
1999 Eindrapportage van een onderzoek onder bezoekers van recreatiegebied Kerkpolder naar de verlichtingssituatie en het gevoel van sociale veiligheid.
Artikel 1995 In Zwolle werd de Hortensiatunnel sociaal veiliger door betere verlichting, muurschilderingen en bredere ingangen.