Kenniscentrum voor fietsbeleid

Gebruik combinatie fiets en OV

Rapport
Otto van Boggelen (Fietsberaad) en Benoit Tijssen (Groen Licht Verkeersadviezen) , Fietsberaad
2007 Steeds meer signalen wijzen erop dat de behoefte aan fietsparkeervoorzieningen bij stations snel toeneemt. In dit onderzoeksrapport staat de vraag centraal of dit inderdaad zo is en wat daarvoor de verklaringen zijn.
Artikel
Benoit Tijssen (GroenLicht Verkeersadvies) en Otto van Boggelen (Fietsberaad) , Fietsverkeer nr 15, feb. 2007, pag 16-19.
2007 De signalen dat de vraag naar fietsparkeervoorzieningen bij stations flink groeit werden de aflopen jaren steeds sterker. Op veel stations puilen de stallingen uit. Nieuwe parkeervoorzieningen staan binnen een mum van tijd weer vol. Wat is er aan de hand?
Rapport
Otto van Boggelen (CROW-Fietsberaad), Henk Nanninga en Evelien Fleskens (inno-V) , CROW-Fietsberaad
2013 Deze publicatie geeft een impuls aan de kwaliteitssprong die nodig is om tot goede fietsparkeervoorzieningen te komen nabij BTM-haltes; voldoende plaatsen met de juiste kwaliteit en op de goede plek
Rapport 2003 Groen Licht Verkeersadviezen onderzocht de ontwikkeling van de aantallen geparkeerde fietsen bij negen grotere NS-stations. Het volledige rapport.
Artikel 2003 Een onderbouwing van de waarde van de fiets in het voortransport van de trein.
Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 20
2008 Een aantal gemeenten en regio's discussieert op dit ogenblik druk over de mogelijkheden van lightrail. Veelvuldig in het nieuws is de RijnGouweLijn (Leiden) waar de rivaliteit tussen fiets en lightrail een belangrijke rol speelt. Maar ook bijvoorbeeld in Groningen woedt een dergelijke discussie. Vraag is of beide vervoerwijzen elkaar echt in de weg zitten. Of dat ze elkaar juist prima kunnen aanvullen.
Artikel 1997 Sinds de introductie van de OV-kaart in 1991 fietsen studenten aanzienlijk minder.
Artikel 1995 Bij het voortransport van het vervoer per bus, tram of metro gebruikt 14 procent de fiets, aldus een AVV-onderzoek.
Artikel
Dirk Ligtermoet en Ton Welleman , Verkeerskunde
1997 Openbaar vervoer en fiets vormen samen een sterke keten. Verbetering van de combinatie ov-fiets kan leiden tot een groei van het ov-gebruik.