Kenniscentrum voor fietsbeleid

Zijwind is serieus verkeersveiligheidprobleem voor de fietser

2018
plaatje

Zo’n 5 procent van de fietsongevallen zou te maken hebben met zijwind. En veel van die ongevallen kennen een ernstige afloop. Op de TU Delft onderzoekt men wat er nu precies gebeurt bij een windvlaag.

Over de invloed van wind op het fietsen zijn vele studies verricht, vrijwel zonder uitzondering met als doel (race)fietsers sneller te laten rijden. Dat gebeurt onder meer met proeven in de windtunnel, maar ook met simulaties met behulp van computermodellen.

Dergelijke modellen zijn nu door TU Delft ook gebruikt om specifiek het effect van zijwind te simuleren. Dat is nog niet zo eenvoudig. Want in het model moet worden nagebootst hoe sterk de wind is, waar die precies aangrijpt en dat alles bij verschillende aangrijpingshoeken. Daarnaast speelt de snelheid van de fietser een rol en de wijze waarop hij reageert op zo’n windvlaag.

Conclusie van de onderzoekers Arend Schwab en collega’s van de TU Delft is in ieder geval dat zijwind een aanzienlijk effect heeft op de stabiliteit en controlemogelijkheden van de fiets.

De fietsers is geneigd tegen de wind in te sturen. Daarbij kan zijwind tot langzamer rijden leiden, hetgeen de stabiliteit extra doet afnemen. Daarbij moet de fietser een aanzienlijke inspanning leveren.

‘De resultaten van de studie laten zien dat zijwind een serieus veiligheidsprobleem vormt voor de fietser’, aldus de wetenschappers.

Zij  laten zich in deze recente studie niet uit over mogelijke oplossingen. Eerdere studies suggereren dat de windfactor zou moeten worden meegenomen bij het ontwerpen van richtlijnen voor fietspaden. Daarnaast zou ook het type fiets van invloed zijn, maar die conclusie lijkt vooral betrekking te hebben op dichte wielen die bij racefietsen worden gebruikt bij het tijdrijden.

Roland Haffmans (-)
19-03-2018 @ 10:15

-  ".. de windfactor zou moeten worden meegenomen bij richtlijnen voor fietspaden" Waarom niet beginnen met de vorm van de bebouwing? Voor onverwachte rukwinden ontbreken normen, dus is er ook geen toetsing, waarmee de overheden (en anderen!) duidelijk maken dit probleem onbelangrijk te vinden. 

- "Zo’n 5 procent van de fietsongevallen zou te maken hebben met zijwind" gelet op de huidige gebrekkige ongevallenregistratie is dit een slag in de lucht. 

Karin Broer (Freelance journaliste)
19-03-2018 @ 11:14

Rond hoge gebouwen kan het aardig spoken voor fietsers en voetgangers. Hoe komt dat? En is er iets aan te doen? Ik was op bezoek bij Ingenieursbureau Peutz in Mook, waar men gespecialiseerd is in windtunnelonderzoek naar ontwerpen voor hoge gebouwen. Zie dit artikel:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/alleen-nederland-heeft-norm-voor-windhinder/

Roland Haffmans (-)
19-03-2018 @ 14:52

@Karin Broer,

Een artikel uit 2013, is in de laatste 5 jaar iets veranderd?  "‘Fietsers hebben meer last van snelheidsveranderingen van de wind", de norm geldt niet voor zo'n verandering doch alleen voor de windkracht. Niet alleen het gebouw zelf bepaalt de windhinder, maar ook de bebouwing in de direkte omgeving. Ook dat punt negeert de norm. Nederland mag dan "het enige land ter wereld met een norm voor windhinder", een slechte norm geeft weinig winst.

Jan van der Horst (Fietsersbond)
20-03-2018 @ 11:47

Stedelijke verdichting is om een aantal redenen goed voor de fietsbaarheid/ het fietsgebruik in de stad, maar windhinder - windturbulenties zijn een enorm groot nadeel van verdichting met hoogbouw.  Ouderen kunnen de plotselinge versnellingen en vertragingen niet aan en moeten afstappen al bij achtergrond windsnelheden ver beneden de stormgrens - vanwege de windstoten. In Utrecht is het 5 Meiplein/ de Churchilllaan met de recente nieuwbouw een guur windgat geworden. Ook voor bewoners overigens, die vanwege de altijd doortochtende wind hun balkon niet kunnen gebruiken. Kortom windstuwing / -hinder maakt de stad tot een onherbergzame verblijfsplaats en op veel dagen het fietsen riskant. Goed dat er nu aandacht voor komt. 

Joop Nijenhuis
30-03-2018 @ 16:39

En nog steeds zit men te prutsen met fietsmodellen uit het jaar blok. Die zijn door de twee wiel constructie bijzonder gevoelig voor verstoringen met als gevolg niet meer het evenwicht kunnen bewaren. En dan val je een behoorlijk einde naar beneden. Om de een of andere reden worden trikes en velomobielen maar niet genoemd, drie wielen of zelfs vier wielen, veel beter bestand tegen rukwinden en je kunt niet omvallen.

Marcel van den Elzen (Gemeente Helmond)
03-04-2018 @ 09:32

Zonder theoretische onderbouwing, maar vanuit de praktijk wil ik wel wat aanvullen / accentueren. Ik denk dat met name wisselingen in windkracht zorgen voor balans verstoringen. Wat ik vanuit veiligjheidsoogpunt als een gevaarlijke situatie ervaar is een forse zijwind (zeker als deze van links komt) en voorbijrijdende vrachtauto's. De vrachtauto's zorgen ervoor dat dezij wind wegvalt waardoor je automatisch in de richting van de vrachtauto rijdt. Als de weg dan niet al te breed is kom je erg dicht bij de vrachtauto. Vaak is de koers van de vrachtauto ook niet zo stabiel ivm de wind omstandigheden. Niet alle vrachtwagenchauffeurs zijn zich bewust van dit effect. Een aantal wel, deze rijden bij sterke zijwind extra ruim om je heen of halen even niet in. Het zou goed zijn om niet alleen te kijken naar de effecten van zijwind op fietsers maar deze ook in combinatie met andere voertuigen te onderzoeken.

Reijnoud de Haan (Fietsersbond)
03-04-2018 @ 09:47

Degenen die reageerden hebben gelijk: ontwerpers denken niet aan fietsers die met wind te maken hebben. Bij station Amsterdam Sloterdijk werd ik eens van de fiets geblazen, omdat iemand er een torenhoog gebouw heeft neergezet. Waarom is dat toegestaan?

Ik vraag me ook af, hoe scholieren en werkenden over de Maas- en Waalbrugen kunnen fietsen met windkracht 7 of meer. Is er al een richtlijn voor windbescherming op bruggen?

Karin Broer (Freelance journaliste)
03-04-2018 @ 10:05

Waar zitten de problemen van windhinder voor fietsers precies? En hoe kun je hier mee rekening houden? Is dit geen leuk onderzoek voor de TU Delft?

H.G.M. van der Zanden (Fietsersbond Alphen aan den Rijn & regio)
03-04-2018 @ 14:20

Na 40 jaar vrijwel elke dag langs het water en in de open weilanden Alphen-Leiden kan ik wel zeggen dat windvlagen en te dicht langsrijdende vrachtwagens en bussen het probleem vormen. Windkracht 7 of 8 is geen probleem, zijwind ook niet zo lang deze redelijk constant is.

 

Jaap de Lange
04-04-2018 @ 09:03

Sommige fietsbruggen zijn inderdaad ontworpen met het oog op verminderen van de zijwind voor fietsers. Het viaduct op de route van Leidschendam naar Leidschenveen over de A4 heeft een windscherm aan de ZW kant waar de wind meestal vandaan komt. Het fietspad langs de N409 van Utrecht naar Houten over de A27 heeft een windscherm aan de zuidkant.

Jaap de Lange
04-04-2018 @ 09:07

Het zal voorvechters van rechten voor fietsers een gruwel zijn, maar ik kies er soms in extreme gevallen (krachtige zijwind, smalle weg) voor om in de berm stil te staan om een vrachtwage te laten passeren.

Peer Holthuizen (projektkunst.net)
05-04-2018 @ 13:14

Leuk dat er na zoveel jaren een levendige reeks reacties ontstaat.

Gevoeld zo´n honderd jaar geleden was ik uitgenodigd bij de normalisatiecommissie Windhinder:

resultaat: alleen de de voetganger is van belang, want een dynamisch model m.b.t. een rijdende fietser staat haaks op de ventilatiebehoefte in de beboowde kom t.a.v. uitlaatgassen.

Zie publicatie Fietsberaad 2015 / Projectperiode 1989-1997:

http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&repository=Fietsend+Ruimte+Bewegen

 

Met vriendelijke groet

Peer Holthuizen

 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: