Kenniscentrum voor fietsbeleid

Ziekenhuizen behandelen jaarlijks 67.000 fietsers na ongeval

2006
Jaarlijks belanden 67.000 fietsers op een Spoedeisende hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis na een ongeval. Bijna een kwart van de slachtoffers loopt hoofdletsel op. De Stichting Consument en Veiligheid grijpt de cijfers aan om de discussie over de fietshelm nieuw leven in te blazen.
Jaarlijks belanden 67.000 fietsers op een Spoedeisende hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis na een ongeval. Bijna een kwart van de slachtoffers loopt hoofdletsel op. De Stichting Consument en Veiligheid grijpt de cijfers aan om de discussie over de fietshelm nieuw leven in te blazen.

Bij de meeste fietsongevallen (70%, 47.000) is geen andere verkeersdeelnemer betrokken geweest.
De top 5 van ongevaloorzaken is:
1. Val van fiets (60%, 40.000 ongevallen).
2. Botsing met een personenauto (11%, 7.500 ongevallen).
3. Bekneld tussen fietswiel, fietsspaken (7%, 4.800 ongevallen).
4. Botsing met een obstakel, zoals stoeprand, paal of boom (7%, 4.500 ongevallen).
5. Botsing met andere fietser (6%, 3.800 ongevallen).
Van de 67.000 op een SEH behandelde fietsers wordt jaarlijks 12 procent ( 8.000 fietsers) in het ziekenhuis opgenomen. Het percentage opname neemt toe naarmate de slachtoffers ouder zijn. Bij kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar is dit 7 procent. Bij oudere fietsers tussen de 55 en 75 jaar is dit 20 procent.
Bij ruim 15.000 fietsers die jaarlijks op een SEH worden behandeld is hoofdletsel geconstateerd. Van deze slachtoffers heeft 5% (3.500) ernstig hoofdletsel opgelopen, zoals een hersenschudding of hersenletsel. Vooral kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar en jongeren in de leeftijd van 15 tot 20 jaar lopen veel hoofdletsels op, respectievelijk bij 26% (1.600) en 27% (1.800) van de fietsongevallen.
De bovenstaande cijfers benadrukken volgens Consument en Veiligheid het belang van het dragen van fietshelmen om ernstig hoofdletsel bij fietsongevallen te voorkomen.
De Fietserbond laat in een reactie weten dat door het verplicht stellen van een fietshelm het gebruik van de fiets zal teruglopen. 'Recent onderzoek uit Australi´┐Ż toont aan dat het totaal-effect negatief is.'
Ivo Smit (Fietsersbond)
26-11-2017 @ 13:15

Het totaal ongevallen zònder andere verkeersdeelnemer is hoger dan in de aanhef van het artikel (70%)

Val: 60 %

Obstakel: 7%

Spaken: 7%

samen dus 74%

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: