Kenniscentrum voor fietsbeleid

Wordt lid van de 7 km-club

2017
plaatje

Vlaanderen is een fietsland in het weekend, maar op maandag gaan veel weekendfietsers weer in de file staan. Met een opvallende communicatiecampagne wil de Vlaamse overheid Vlamingen verleiden om ook tijdens de werkweek te kiezen voor de fiets. 

"Het is bijna bizar: op zaterdag en zondag springt Vlaanderen massaal op de fiets, maar op maandagochtend kruipen veel van dezelfde mensen gewoon weer achter het stuur", stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vast.

Wie naar het werk fiets, legt gemiddeld een afstand van 7 km af. Die '7km-club' moet groter worden. De Vlaamse Overheid lanceert daarom een brede campagne om potentiële fietsers te verleiden. Wie overschakelt op de fiets, word lid van de 7km-club.

De campagne omvat o.a. uit affiches, een campagnewebsite, een guerrilla-actie met stoepspray, radiospotjes, flyers, Facebookfilmpjes en -advertenties en banners op de achterkant van bussen van De Lijn. Allemaal rond de 7km-club.

Nooit meer een zittend gat
Blikvanger van de campagne zijn de opvallende fietsplaatjes. Die worden onder andere verspreid via de website 7kmclub.be en uitgedeeld aan fietsers op verschillende kruispunten in Vlaanderen.

De 7km-club-campagne is onderdeel van een grotere overkoepelende campagne van de Vlaamse overheid die mensen aanzet om de auto thuis te laten en andere pendelmanieren te vinden. De totale campagne duurt een jaar.

 

Chris Scurbecq (OCMW)
15-10-2017 @ 19:24

Zou dit echt helpen? Zo een plaatje aan het fietszadel? Wat denken jullie van al die campagnes. De 3 E's indachtig wordt er teveel ingezet en teveel verwacht van campagnes t.a.v. het fietsgedrag.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: