Kenniscentrum voor fietsbeleid

Val met damesfiets pakt anders uit dan met een herenfiets

2017
plaatje

Bij een val vanaf een damesfiets raken heup en schouder het eerst de grond, net voordat het hoofd de grond raakt. Bij een herenfiets is de kans groter dat het hoofd als eerste de grond raakt.

Twee bevindingen van crashtests met fietsen, uitgevoerd door het Zweedse onderzoekinstituut VTI.

Het instituut deed de crashtests met fietsen om te onderzoeken of het sowieso mogelijk is om daar zinnige resultaten uit te krijgen. En meer concreet om te bezien wat de invloed is van zadelhoogte, zitpositie en gewichtsverdeling met als achterliggende gedachte dat men op termijn zo wellicht het ontwerp van de fiets kan verbeteren.

Er werden 40 crashes uitgevoerd en verder werd het effect bekeken van 20 valpartijen vanuit stilstand.

Bij de crashtests werd een plotselinge stop gesimuleerd, alsof er bijvoorbeeld wat tussen de spaken komt. Daarnaast werd een zijdelingse beweging gesimuleerd, alsof een stoeprand wordt geraakt of een wiel wegslipt op een glad wegdek.

Zo’n plotselinge stop doet de fietser over het stuur buitelen, zo laten de crashtests zien, met een forse impact op het hoofd. Een zijdelings val heeft minder impact op het hoofd.

Verschillende fietstypen, crash-scenarios en snelheden leiden tot verschillende soorten valpartijen. Een test met een damesfiets laat – zeker bij lagere snelheden – zien dat heup en schouder het eerst de grond raken. Bij een ‘forensenfiets’ (herenfiets) waar de fietser wat voorovergebogen zit, krijgt het hoofd het bij een val als eerste te verduren, vooral bij hogere snelheden.

De onderzoekers vonden geen bewijs dat de elektrische fiets extra risico met zich meebrengt. In tegendeel, het extra gewicht en het lage zwaartepunt vermindert de kans om over het stuur heen te slaan.

De ligfiets werd ook getest. Bij een zijdelingse val is er niet zoveel aan de hand, maar bij een buiteling over het voorwiel kan dat extra risico met zich meebrengen omdat de boog die het slachtoffer bestrijkt groter is.

Chris Scurbecq (OCMW)
16-08-2017 @ 23:22

Interessante vaststellingen. Mogen we evt. een linkje naar die studie? Ik zou een paar beelden willen zien, als die vrijgegeven zijn natuurlijk.

Ik vermoed dat bij een herenfiets een sleutelbeenbreuk ook eerder voorvalt? Ik zag zo'n wielrenner eens na een val, de pijnlijke grimas en de greep naar zijn sleutelbeen zeiden alles, aan zijn - gehelmd - hoofd was verrassend genoeg niks te zien.

Volgende stap: een airbag voor fietsers. Dat verschillende overheden en bedrijven zich eens samenzetten, op 6 maand is het klaar en het verdient zich op korte termijn terug door een wereldwijde verkoop.

Robert Hulshof (CROW)
17-08-2017 @ 10:15

Dag Chris,

Volgens mij is de studie alleen in het Zweeds beschikbaar: 

https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/cykelfaktorer-som-paverkar-huvudskador_1098266 

M.v.g.

Robert Hulshof

Chris Scurbecq (OCMW)
17-08-2017 @ 13:31

Dank je wel, Robert! In dat Zweeds rapport staan er gelukkig vrij duidelijke foto's. :-)  Jammer van de niet-tweetaligheid, niks aan te doen.

Etienne Bral (Fietsersbond)
20-08-2017 @ 16:10

Op blz. 11 en 12 van het rapport dat door Robert werd gegeven  is er een uitgebreide summary (dus niet het Abstract)  waarin de variatie in resultaten wordt aangegeven en ook dat kleine houdingswijzigingen een groot impact op het resultaat hebben. Opvallend is dat er eindelijk ook wordt gekeken naar ligfietsen. De koprol die werd bestudeerd komt bij ligfietsers gelukkig zelden voor. Persoonlijk nooit meegemaakt. Zelfs bij 35 km/u ging ik zijwaarts tegen de vlakte met uitsluitend schaafwonden op onderarm en dijen. Uit bloggegevens ken ik één geval met een frontale aanrijding op een bruggetje die een plotselinge stop maakte en daarbij een ruptuur aan beide achillespezen opliep. Hij werd niet gekatapulteerd ("katapulteffekt") . Ook zijn er testen met een helm (welk type? de Amerikaans-Australische versie, zie 4.1.4 Med eller utan hlälm? ) uitgevoerd (zie tabellen met HIC Head Injury Criterion https://en.wikipedia.org/wiki/Head_injury_criterion). In ieder geval zou het handig zijn als het rapport zou vertaald worden in het Engels.

Etienne Bral, actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Ronald Lucke (1951)
03-09-2017 @ 01:19

Dit onderzoek toont naar mijn idee aan, dat ook de snelheid een belangrijke factor is voor de race/tour-fietsers, en de meeste gebruiken een hoofsbescherming die te weinig bescherming bied voor wat ze verwachten. Ook concludeer ik dat de fietshelm geen noodzaak is voor senioren of de fiets, zelfs niet met trapondersteuning. En ook zouden de race-tour-fietsen moeten fietsen zonder de herensatng, Maar een dames model racefiets word niet als stoer gezien!

 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: