Kenniscentrum voor fietsbeleid

Snorfietsongevallen op het fietspad: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen?

Davidse, R.; Duijvenvoorde, K. van; Boele, M.; Louwerse, R.; Stelling, A.; Duivenvoorden, K.; Algera, A.J. , SWOV
2017

Het SWOV-team voor diepteonderzoek heeft 36 snorfietsongevallen bestudeerd die op een fietspad binnen de bebouwde kom plaatsvonden.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Deze ongevallen zijn samen te vatten in zes verschillende ongevalsscenario’s. De snorfietser:

  1. wordt op de proef gesteld door de infrastructuur;
  2. verliest controle over zijn voertuig na anticiperen op gedrag van een medeweggebruiker;
  3. haalt een fietser in die in dezelfde richting rijdt en zonder richting aangeven naar links afslaat;
  4. is niet alert of neemt risico in een situatie met weinig zicht op verkeer dat voorrang heeft;
  5. krijgt geen voorrang van een fietser of gemotoriseerd snelverkeer;
  6. wordt gehinderd door een inzittende van een geparkeerde auto.

De scenario’s laten zien hoe dergelijke snorfietsongevallen ontstaan en welke aspecten van het fietspad, kruispunt, gedrag en voertuig daarbij een rol spelen. Gezien de diversiteit hierin, zal niet één enkele maatregel maar een palet van maatregelen nodig zijn om het aantal ernstige snorfietsongevallen op fietspaden te verminderen. Kansrijke maatregelen zijn onder meer:

  • het obstakelvrij maken van fietspaden;
  • het toepassen van bestaande richtlijnen voor de breedte van fietspaden en het stop- en (op)rijzicht;
  • fietspaden ter hoogte van kruispunten op 5 m van de rijbaan plaatsen;
  • verkeersregelinstallaties conflictvrij regelen;
  • snorfietsers controleren op rijsnelheid in plaats van maximum constructiesnelheid; en een helmplicht instellen voor snorfietsers en passagiers.
Robert van der Sluiszen
02-10-2017 @ 21:44
Op dit forum zijn een aantal mensen actief die al jaren ervan overtuigd zijn dat de hoge snelheid van snorscooters en speed pedelecs op het fietspad de allerbelangrijkste reden is van letsel onder fietsers. Nu heb ik helemaal niets met snorscooters, maar uit deze ongevalanalyse blijkt dat dus niet te kloppen. En ja, als een snorscooter een fietser inhaalt en het komt tot een ongeluk omdat de fietser zonder om te kijken en hand uit te steken, plots naar links gaat, wiens schuld is dat dan ? Tuurlijk, de berijder van een snorscooter (of speed pedelec) want die rijdt te hard, zegt men dan. Ongelukken op het fietspad zijn vaak het gevolg dat niet goed wordt opgelet. Natuurlijk, een hogere snelheid vergroot de kans op een ongeluk en ook de kans op ernstig letsel. Maar ga nu niet lopen beweren dat snelheid(sverschil) met afstand de hoofdoorzaak is van ongevallen. Zie SWOV onderzoek.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: