Kenniscentrum voor fietsbeleid

Snorfiets mag naar de rijbaan

2018

Gemeenten en alle andere wegbeheerders kunnen per 1 juli 2018 besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Dit meldt het ministerie van IenW. 

Het besluit is genomen op verzoek van de G4: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

Alle wegbeheerders krijgen de mogelijkheid om met een verkeersbesluit te bepalen waar een onderbord komt waarmee de snorfietsers naar de rijbaan worden verplaatst. Het College van Burgemeester en Wethouders kan hiertoe besluiten vanwege grote drukte op het fietspad.

In het verkeersbesluit moet de wegbeheerder aantonen hoe de verschillende belangen zijn afgewogen. De gemeente moet het besluit goed motiveren. De gemeente moet dus aantonen dat het besluit bijdraagt aan de veiligheid van de fietsers en aan de doorstroming op het fietspad. Daarnaast moet de veiligheid van de snorfietsers behouden blijven.

Daar waar de snorfietser naar de rijbaan moet, is de snorfietser ook verplicht een helm te dragen.

Laurent Theunissen (Laurent Theunissen fiets en ruimte)
03-07-2018 @ 09:09

Dus op een 50 km-weg waar de snorfietser van het fietspad af en naar de rijbaan moet komt een helmplicht voor snorfietsers. Maar op een 50 km-weg zonder fietspaden? En worden fietsers op 50 km/wegen zonder fietspaden ook verplicht een helm te dragen, of is het voor fietsers op die wegen veiliger dan voor snorfietsers? Vooralsnog vind ik dit een onbegrijpelijk besluit.

K. Knippenberg (Gemeente Beuningen)
03-07-2018 @ 12:54

Inderdaad Laurant, wetgeving op zijn kop! Weer nieuwe (uitzonderings)regeltjes erbij. Mensen kunnen dit allemaal niet meer bijhouden en naleven. Bovendien is er gewoon het onverplicht-fietspadbord G13 waarmee wegbeheerders al jaren hetzelfde effect kunnen bereiken. Het eigenlijke probleem is dit: vrijwel alle blauwe kentekenscooters worden af fabriek met 45km/u geleverd. Dit is gewoon strikt verboden, maar gebeurt gewoon. Je moet zelfs moeite doen om de wettelijke en verzekerde constructiesnelheid te verkrijgen op het vervoermiddel. Kortom, keiharde aanspraak (via verzekeraars) en handhaving op 25km/u is al jaren nodig. Dan was de gevaarzetting, overlast en ambtenareninzet op onnodige wetgeving allemaal niet nodig geweest!

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: