Kenniscentrum voor fietsbeleid

Slimme fietsbel voor senioren

2018
plaatje

In ’s-Hertogenbosch is een pilot gestart waarbij een groep senioren gebruik maakt van een slimme fietsbel. De fietsbel geeft aan of men een gevaarlijk punt nadert.

De 'SafeToBike' oplossing bestaat uit een smartphone-app en een slimme fietsbel. De app kan dankzij GPS continu de route van een fietser matchen met een centrale database, waarin alle locaties zijn opgenomen waar veel fietsongelukken plaatsvinden. Via een bluetooth-koppeling krijgt die zo een  waarschuwing via  een licht-, of geluidssignaal op de elektronische fietsbel op het stuur.

Fietsers kunnen via de app ook zelf aangeven wat zij als gevaarlijke punten. Deze informatie kan worden doorgespeeld aan de wegbeheerder, die dan eventueel maatregelen kan treffen.

Het idee kwam een paar jaar geleden voort uit een hackaton van softwarebedrijf SAP en is ondertussen al in de praktijk beproefd onder een groep scholieren.

De slimme fietsbellen zijn gemonteerd op fietsen van enkele tientallen senioren die de komende maanden proefondervindelijk moeten ervaren of deze oplossing bijdraagt aan een grotere bewustwording, aldus de intiatiefnemers waaronder de provincie Noord-Brabant, SAP en Interpolis.

Hans van der Kraan
02-07-2018 @ 22:52

Ben benieuwd hoeveel senioren, van welke leeftijdsgroepen een slimfoon gebruiken, ''t Is geen slecht idee, maar het is weer: "There's an app for that" (dixit Steve Jobs). We worden veel te afhanelijk van dat apparaat.

Dat kunnen aangeven van gevaarlijke punten is prima, mits dat ook betrekking kan hebben op de toestand van de weg, zoals obstakels op wegen, slecht wegdek, ontbreken van bijv. een om-de-hoek-kijk-spiegel, van die dingen.

De gebruik(st)er moet vooral de mogelijkheid geboden worden voor interactie, passief op een piep wachten is niet genoeg. Ook zou er een mogelijkheid moeten zijn een doorgegeven probleemindicatie aan te vullen en te verduidelijken via het internet in woord en aan te geven zijn op de landkaart.
Hoop dat dit helpt

Ruud Kuntzel (Politie Noord-Holland)
01-08-2018 @ 10:02

Hans,

Ik ben het met je eens en dat laatste lijkt me niet meer dan logisch. Met alleen de melding dat een bepaald punt als gevaarlijk wordt gezien, kan een wegbeheerder niets. Men zal dus later, via de app, moeten aangeven waarom dat punt als gevaarlijk wordt ervaren.

Verder zie ik niet zoveel in alleen een melding van een piepje of een lichtje. Daarmee weet je nog niet waar je op moet letten en dat je altijd op moet letten is ook logisch. Ik zie dus geen voordeel in dit apparaatje.

Frans Verkade (Fietsersbond)
01-08-2018 @ 19:45

Slecht hulpmiddel: Geen piep geen gevaarlijke kruising of toch wel? De gevolgen laten zich raden...

 

Frans V

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: