Kenniscentrum voor fietsbeleid

Rotterdamse fietser merkt verbeteringen

2017
plaatje

Rotterdam maakt veel werk van de publiciteit rond het fietsen in de stad. Er verscheen zelfs een jaarverslag ‘Rotterdam fietst 2016.’ Met een terugblik en plannen voor de toekomst.

Rotterdam wil liefst als winnaar uit de bus komt bij de verkiezing ‘Fietsstad 2018.’ Het jaarverslag laat zien wat de stad de laatste tijd heeft geïnvesteerd in de fiets.

Zo zijn op 30 kruispunten de verkeerslichten fietsvriendelijker afgesteld. En innovatieve snufjes bij verkeerslichten zoals de warmtesensor, de regensensor, de wachttijdvoorspeller en FLIP’s (fietslichtinformatiepanelen) leveren fietsers tijdswinst op.
Verder zijn op 32 fietspaden tientallen paaltjes, eilandjes en andere obstakels verwijderd. Fietspaden en -stroken zijn geasfalteerd en nieuw aangelegd en een nieuwe stalling aan de Blaak is opengegaan met vlakbij speciale stallingsplaatsen voor bakfietsen. In verschillende fietsenstallingen zijn nu buggy's te leen. Dat maakten vorig jaar 480 mensen gebruik van, aldus het jaarverslag.

Ook zijn fietsvlonders tijdelijk op autoparkeerplaatsen neergezet om te testen of dit helpt in de behoefte aan meer stallingsruimte voor fietsers. En er zijn 16.000 brommerbezitters voorgelicht of gecontroleerd in het kader van de campagne ‘Brommer op de rijbaan’.

Een derde van de Rotterdammers geeft aan dat ze hebben gemerkt dat vorig jaar de nodige verbeteringen zijn doorgevoerd en 74% vindt het een goed idee om van Rotterdam nog meer een échte fietsstad te maken.
Op het wensenlijstje van de fietsers staat nog wel het een en ander: bredere fietspaden, meer vrijliggende fietspaden en meer fietsparkeerplaatsen bij supermarkten, wijkcentra en stations.

De gemeente wil in 2017 in ieder geval de drukke noord-zuidroute verder verbeteren. Bijvoorbeeld door grotere opstelplekken in te richten bij verkeerslichten, het tweezijdig maken van de fietsroute en een groene golf voor fietsers. Bij trappen bij bruggen en viaducten komen fietsgootjes. Zo kunnen fietsers vaak een flink stuk van de route afsnijden, aldus de gemeente. In fietsenstallingen komen doe-het-zelf-reparatiezuilen. Samen met businessclub R4R wordt het verder mogelijk gemaakt dat alle basisscholen in Rotterdam kunnen deelnemen aan het Praktisch Verkeersexamen op de fiets. En 200 kinderen die zich geen fiets kunnen permitteren, kunnen er gratis een krijgen.

Rapport
Gemeente Rotterdam , Gemeente Rotterdam
2017
Rotterdam heeft de ambitie Fietsstad 2018 te worden. Het jaarverslag ‘Rotterdam fietst 2016’ biedt een terugblik en plannen voor 2017.
A.J.M. Kroon (Fietsersbond)
01-05-2017 @ 12:07

Rotterdam is zeker goed bezig met voorzieningen voor fietsers. De verkorting van de wachttijden bij VLI's is de beste.

Nu nog iets meer rekening houden met de Fietstaxi, zodat die makkelijk tussen paaltjes door kan fietsen, zonder dat auto's daar misbruik van maken. Is ook voor de bakfiets een must.

Jacobs
12-06-2017 @ 00:31

Het opnieuw asfalteren van de route RotterdamCentrum-Delft in 2016 is bijzonder welkom. De wachttijdvoorspeller is aardig, maar ik heb liever helemaal geen wachttijd. Dus graag een route met maximaal 3 verkeerslichten voor Noord-Zuid-fietsverkeer door de stad, zeg vanaf Delft tot en met Rijsoord of de brug over de Noord (richting Gorinchem). Voor de belangafweging: liever continu langs de snelweg fietsen, dan 1 extra verkeerslicht. Arnhem-Nijmegen heeft het begrepen: op de fietssnelweg de fietsers voorrang geven op het autoverkeer. Graag dit soort fietssnelweg tussen Rotterdam en Den Bosch.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: