Kenniscentrum voor fietsbeleid

Neemt Google de stad over?

Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 41
2017

Wat betekent de zelfrijdende auto voor de stad? En voor de positie van de fietser? Specialisten laten zich uit over de technische (on)mogelijkheden en maatschappelijke voorkeuren. 

 

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid denkt dat er op z’n snelst in 2045 automatisch rijdende voertuigen van het hoogste niveau - volautomatisch, zonder bestuurder - zullen rijden. Het zal nog minimaal 20 jaar langer duren voordat ze het vervoer in de stad geheel zullen ‘overnemen’.
Maar als het aan de bouwers van zelfrijdende auto’s ligt, gaat het allemaal veel sneller. 
De TU Delft verwacht dat we het eerst automatische remsystemen zullen zien verschijnen. 'De grote livesaver'. Op dit moment kan echter nog niemand een 100 procent garantie bieden dat een zelfrijdende auto altijd op tijd fietsers detecteert.
De zelfrijdende auto is op dit moment vooral een technische innovatie, waarbij het gevaar dreigt dat de maatschappelijke impact verwaarloosd wordt. Steden moeten zelf beslissen wat voor stad ze willen zijn en dat niet overlaten aan autofabrikanten, aldus is een vaker gehoorde opvatting.

 

 

Artikel
Karin Broer , Fietsverkeer 37
2015
Drie fietsen werden er afgelopen jaren speciaal voor ouderen ontwikkeld. Bij twee daarvan was Rosemary Dubbeldam betrokken, onderzoekster bij Roessingh Research and Development.
Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer 41
2017
Op 21 maart 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Een goed moment om het vizier op de fiets scherp te stellen. We vroegen vertegenwoordigers van steden die in het verleden tot Fietsstad zijn uitgeroepen, hoe zij erin zijn geslaagd de fiets op de politieke agenda te krijgen.  
Artikel
Karin Broer , Fietsverkeer nr. 41
2017
Vroeger stonden op zaterdag de geparkeerde fietsen in de Eerste van der Helststraat in Amsterdam bijna tot in de winkel. Maar nu kun je er weer rustig wandelen. Projectleider Maaike Nicolai-Geerling vertelt hoe de parkeerchaos onder controle werd gebracht.
Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 41
2017
Fietsen is gezond, daar twijfelt niemand meer aan. Alleen van de integratie van mobiliteitsbeleid en de gezondheidszorg komt in de praktijk nog weinig terecht.  
Artikel
Karin Broer , Fietsverkeer nr.41
2017
De abonneefiets slaat aan. Op dit moment rijden er al een kleine 20.000, vooral in universiteitssteden.
Artikel
Maarten Reith , Fietsverkeer nr. 41
2017
Steeds meer gemeenten experimenteren met lichtgevende belijning op fietspaden. De resultaten variëren nogal in de ogen van wegbeheerders en fietsers.
Stijn C.R.E.C. Gabeler (http://www.PraatNederlands.nl)
04-12-2017 @ 17:04
wanneer zal de 1e electrische auto gaan rijden en waar? Hoe lang duurt het voordat iedereen in een auto kan rijden die automatisch rijdt en wanneer zullen auto's onder carpool constructies als openbaarvervoer gezien worden zodat mensen met elkaar samen in alle beschikbare auto's ritten kunnen inboeken?

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: