Kenniscentrum voor fietsbeleid

Keuzehulp geeft aankomende e-fietsers duwtje in de rug

2018
plaatje

Kijken, kijken, niet kopen. Dat lijkt ook op de gaan voor veel e-fiets promotieacties. Hoewel de deelnemers vaak wel enthousiast zijn, gaat maar een beperkt deel tot aanschaf over. Een keuzehulp kan hier mogelijk verandering in brengen.

Ook Maastricht Bereikbaar biedt werknemers uit de regio de kans een week lang een e-fiets uit te proberen. Met het project ‘Ontdek de e-bike’ kunnen zij op een laagdrempelige manier kennismaken met de e-bike, met als doel dat zij de e-bike als alternatief voor de auto gaan gebruiken.

Uit onderzoek blijkt dat deelnemers aan ‘Ontdek de e-bike’ enthousiast zijn over e-fietsen en veelal de intentie hebben er een te kopen. Toch zetten deelnemers deze intentie niet altijd om in het gewenste gedrag, aldus een rapport van bureau Dijksterhuis & van Baaren.

Digitale keuzehulp
Het bureau deed onderzoek naar de vraag hoe je daar verandering in kunt brengen. Men keek daarbij onder meer naar het effect van een digitale keuzehulp. Dat laatste idee kwam voort uit een veronderstelling dat keuzestress een beletsel vormt bij de aanschaf van een e-fiets.

De keuzehulp leidde deelnemers van de ‘Ontdek de e-bike’ campagne langs een vragenlijst met vragen over wat voor soort ritten men dacht te maken tot persoonlijke voorkeuren met betrekking tot e-fietsen. En passant werd uitleg gegeven over de technische aspecten van de e-fiets.

Het geheel werd ondersteund met een e-mailcampagne. Bij dit alles maakte men gebruik van verschillende gedragstechnieken, zoals bijvoorbeeld self-persuasion. Bij self-persuasion laat je mensen zelf benoemen waarom ze bepaald gedrag (willen) vertonen. Zo overtuigen mensen zichzelf om dat gedrag te vertonen, is de veronderstelling.

In totaal deden 352 mensen mee aan het onderzoek. De helft vulde de eind-enquête in. Hiervan ontvingen 87 deelnemers de al langer in gebruik zijnde kortingsvoucher en ontvingen 89 deelnemers ook de keuzehulp. Van die laatste groep hebben 16 deelnemers een e-fiets aangeschaft en nog eens 3 hebben vergevorderde plannen.

Weinig keuzestress
De resultaten kunnen enigszins vertekend zijn doordat de mensen die graag een e-fiets willen kopen meer geneigd zijn om de keuzehulp in te vullen, aldus de onderzoekers die verder constateerden dat de meeste deelnemers aangaven dat van keuzestress eigenlijk weinig sprake is.

De onderzoekers pleiten ervoor dat de keuzehulp breder ingezet wordt ingezet bij e-fiets stimuleringsacties.

P. Lomito
03-04-2018 @ 11:51

Het advies dat je krijgt is om iemand om advies te bellen... laat dan maar.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: