Kenniscentrum voor fietsbeleid

Houten verkozen tot Fietsstad 2018

2018
plaatje

Houten is de beste Fietsstad van Nederland. Dat is de uitkomst van de verkiezing van Fietsstad 2018 van de Fietsersbond

In totaal 45.000 fietsers vulden de enquête in, en gaven zo hun mening over het fietsen in hun gemeente.

De uitslag werd bekendgemaakt op de bijeenkomst “Toekomst van de Fiets”, waar staatssecretaris Van Veldhoven (IenW, fietsbeleid) de titel mocht uitreiken.

Naast de uitkomst van de publieksenquête is voor de totstandkoming van de eerste Fiets top 100 ook gebruik gemaakt van objectieve data, zoals de hoeveelheid fietspaden naast 50-kilometerwegen.

De top 5, naast Houten ook Etten-Leur, Veenendaal, Winterswijk en Zoetermeer, is daarnaast nog eens beoordeeld door een deskundige jury onder leiding van Jos van Kleef, directeur van adviesbureau Goudappel Coffeng.

Al eerder Fietsstad
Het is de tweede keer dat Houten de titel binnensleept. In 2008 mocht de Utrechtse gemeente zich al Fietsstad noemen. Sindsdien heeft de gemeente niet stilgezeten. Bij station Houten werd een innovatief Fietstransferium gebouwd waar fietsers naadloos kunnen overstappen op de trein, en bij de bouw van uitbreidingswijk Houten-Zuid heeft de gemeente opnieuw gekozen voor een fietsvriendelijk verkeersmodel.

“Er is continu aandacht voor de fietser. Het is een opvallende gemeente,” zegt Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond. “De consequente keuze voor de fiets als volwaardig vervoermiddel leidt tot een gemeente waar fietsen nog meer de norm is geworden. Houten is een gemeente die als voorbeeld geldt voor andere gemeenten als het gaat om de opzet van nieuwe woonwijken.”

Ook Veenendaal, Zoetermeer, Winterwijk en Etten-Leur waren genomineerd.

Veenendaal werd al vier keer genomineerd en won de titel Fietsstad in 2000. Een zeer sterke fietsgemeente. aldus de Fietsersbond. Wat is het geheim van Veenendaal? “Het zit in de cultuur van de gemeente. Het fietsbeleid wordt echt gedragen door de ambtenaren”, aldus Saskia Kluit.

Zoetermeer is ooit ruim opgezet met een vrijliggend autonetwerk. Fietsers hebben ook eigen infrastructuur. Dat is fijn. Maar het eigen fietsnetwerk heeft in Zoetermeer ook een nadeel. De fietspaden kunnen ’s nachts donker en verlaten zijn en daardoor sociaal onveilig. De gemeente heeft daarom het Nachtnet fiets opgezet. Kluit: “Een goed voorbeeld van fietsinnovatie.”

Winterswijk is een gemeente waar iedere fietser, jong en oud, zich zeer veilig voelt en ontspannen kan fietsen. Winterswijk heeft jarenlang een goed en consequent fietsbeleid gevoerd. “Binnen en buiten de bebouwde kom kun je goed fietsen”, zegt Saskia Kluit.

Etten-Leur is een gemeente waar men zeer goed werkt aan het verder doorvoeren van Duurzaam Veilig en dat wordt door de bevolking gewaardeerd. Etten-Leur heeft heel consequent vrijliggende fietspaden aangelegd langs 50-kilometerwegen. Ook is er de afgelopen jaren ruim 17 kilometer fietspad verbeterd. Dat vinden fietsers heel prettig. Kluit: “Een verborgen parel die dankzij de enquêtes naar boven is gekomen. Fietsers zijn echt heel enthousiast.”

Ranglijst
Hoe scoren andere gemeenten? Bekijk hoe fietsers oordelen over hun gemeente op de site van Fietsstad 2018. 

Roland Haffmans (-)
05-02-2018 @ 12:37

Lees het juryrapport: "geen locatiebezoeken .. de jury heeft geoordeeld op basis van data". "Qua fietskilometer per bewoner scoort Houten het hoogste van de genomineerden" Waarom fietskilometers en niet fietsaandeel?  "meer fietsgebruik een belangrijk middel is" en "dat één gemeente er op basis van de cijfers nog verder bovenuit stijgt" Cijfers, welke en waarom ontbreken die in het rapport? Verder lezen we "waarbij de auto een minder prominente rol krijgt" en "Fiets en trein moet voor meer (lange) autoritten en voor een groter deel van de bevolking een alternatief zijn" Jammer, de jury hnegeet de data. Met het autoaandeel wijkt Houten niet af van andere steden en ook het treingebruik springt er niet uit. Het wekt sterk de indruk dat de keuze voor Houten voorop staat, daarna de dataloze toelichting.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: