Kenniscentrum voor fietsbeleid

Grootschalige proef met connected bike in Kopenhagen

2018
plaatje

Tijdens het ITS World Congress dat in september plaats heeft in Kopenhagen wil de European Cyclists’ Federation laten zien wat de connected bike allemaal aan mogelijkheden biedt.

Voor de proef wil men fietsen voorzien van allerlei sensoren. Niet alleen voor locatiebepaling, maar bijvoorbeeld ook om de luchtkwaliteit, het geluidniveau en de leefbaarheid te meten. De Internet of Things functionaliteit zal vervolgens worden ingezet om de mobiliteit en leefbaarheid in de stad te verbeteren. Bijvoorbeeld door fietsers prioriteit te geven bij verkeerslichten of door het verstrekken van routeadviezen om gevaarlijke, vervuilde of drukke trajecten te mijden.

Aan het ‘Hacking Copenhagen Demonstration project’ nemen bedrijven mee uit vele Europese landen, waaronder Nederlandse verkeersmanagementdeskundigen, Oostenrijkse app-bouwers, Engelse MaaS-specialisten, grote telecombedrijven en Deense infrastructuurproviders, aldus de organisatie.

De fiets is volgens hen de ideale sensor. Hij komt overal, reist van deur-tot-deur en kan de omgevingskwaliteit monsteren zonder die te verstoren.
Dergelijke data is bijvoorbeeld ook te gebruiken om verband te leggen tussen bijvoorbeeld weer, temperatuur, luchtkwaliteit en vervoermiddelkeuze. En tussen luchtkwaliteit, het voorkomen van ziekten als kanker en de intensiteit van de beplanting.

In eerste instantie is het doel van de pilot vooral om naar een standaard toe te werken voor het uitwisselen van real-time data.

Foto: Bente Jonsson

Pascal van den Noort (Velo Mondial)
26-03-2018 @ 09:59

De 'connected car' geeft de auto de gelegenheid automatisch de afstand tot de voorligger aan te passen en als colonne op te trekken en te remmen. In die zin zijn ze een prima vervanging van de robot car die er in de urbane ruimte nooit zal gaan komen. Dpo de connected car gaat er minder ruimte nodig zijn op de snelweg. De 'connected bike' zou ermee gediend zijn als er een waarschuwing naar auto's ging die hen doet afremmen of stoppen wanneer er gevaar dreigt. Zoals nu geformuleerd is de 'connected bike' eerder een 'sensorkerstboom' voorallerlei meetdoelstellingen en wordt het woord connected niet adequaat ingezet.  

 

Roland Haffmans (-)
26-03-2018 @ 13:48

@: "Bijvoorbeeld door fietsers prioriteit te geven bij verkeerslichten"  Dat kan nu al met fietssignalering, waarom gebeurt het nu niet en straks wel?

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
03-04-2018 @ 09:18

@Roland: wat bedoel je precies met "fietssignalering".
Het voordeel van de connected fiets is dat je zonder extra (dure) infrastructuur de fietser beter kan bedienen. Bijvoorbeeld door hem al eerder in te melden, waardoor je de kans verkleint dat hij voor de stopstreep moet stoppen om op het knopje te drukken.
Als er meerdere fietsers zichtbaar zijn kan je prioriteit verlenen vanaf 'x' fietsers (2, 3 etc.).
Ook kan je de aankomsttijd op de kruizing zien, doordat de snelheid kan worden doorgegeven. Daardoor kan de verkeerslichten regeling mog beter anticiperen op de naderende fietser.


 

Roland Haffmans (-)
03-04-2018 @ 09:48

@Martin,

Nu al heb je signaleringslussen in het wegdek, vaak naast de kruising. Leg die verder van de kruising af, zodat de kans op groen op de kruising groter is, dat hoeft niet extra duur te zijn. Pas prioriteit geven bij meerdere fietsers is verwarrend en lokt roodlicht negatie uit. Bij gebruik van een knopje moet je altijd stoppen, dus fietsonvriendelijk.

Peter H. Smit (Rover)
03-04-2018 @ 09:49

Misschien kan een 'connected bike' ook een sociaal verband verzorgen.  Sommige fietsers rijden liever niet in het donker op vrijliggende fietspaden.  Dan zoeken ze een parallelle autoweg op waar af en toe nog ander verkeer langs rijdt, ook al is het een autoweg.  Maar als je op een 'connected bike' kunt zien daat er nog enkele andere fietsers op het ietspad zijn, en als een eventueele hapering in je voortgang gemeld kan worden op bepaalde telefoonnummers, dan blijven deze schuchtere fietsers misschien toch op het verkeersveiigere fietspad.

P. Lomito
03-04-2018 @ 10:43

Het komt mij vooral over als technology push... we doen het omdat het kan, niet omdat fietsers dat nu zo graag willen. Uiteindelijk zal de techniek misbruikt worden voor zaken waar het niet voor bedoeld was: inperking van vrijheid. Daar is men nu al mee bezig met dat duivelse ISA dat onder het mom van verkeersveiligheid met te vaak zinloos ingrijpt op de bewegingsvrijheid van verkeersdeelnemers. Straks ook voor fietsers...

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
03-04-2018 @ 11:45

@Roland: volgens mij verwar je prioriteit geven met grroen liucht geven. Prioriteit houdt in dat de regeling extra veel moeite gaat doen om de fietser door te laten rijden. Bijvoorbeeld door andere (auto-)richtingen af te breken. De gewone individuele fietser krijgt nog steeds op de normale manier groen, dus is er geen reden voor roodlichtnegatie. Bovendien hoeft ie niet op het knopje te drukken.
Vaste lussen zijn om drie redenen een nadeel: de detectie is niet 100% perfect, ze zijn duur en je kan geen snelheid meten. Daardoor zal een gedetecteerde e-bike eerder bij de streep zijn en een moeder met een klein kind veel later.

Pascal van den Noort (Velo Mondial)
03-04-2018 @ 11:47

Alle reacties bevestigen het: Zoals nu geformuleerd is de 'connected bike' eerder een 'sensorkerstboom' voorallerlei meetdoelstellingen en wordt het woord connected niet adequaat ingezet.  

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
03-04-2018 @ 11:50

@P. Lomito: dit internet waarop jij je tekst zit te tikken is in essentie ook als technology push ontstaan. Ik vind dat allemaal niet zo spannend. In Tilburg kan je zelf op de Burgemeester Brokxlaan, bij de kruispunten van de Gasthuisring en de Jan Heijnstraat uitproberen hoe een connected fiets werkt. De app is gratis en staat in de Playstore (zoek onder CrossCycle).
De app is anoniem. Je hoeft geen email-adres e.d. op te geven.
Ik denk dat ISA een heel ander verhaal is en voorlopig niet gaat werken voor de fiets, of hoogstens op basis van vrijwilligheid.

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
03-04-2018 @ 11:53

@Pascal: uit het Kopenhagen verhaal komt dat inderdaad naar voren. De connected fiets die ik voor ogen heb gaat over het verhogen van het fietscomfort (en ook een beetje de fun) door fietsers makkelijker te kunnen laten doorfietsen.
Waarbij er ook nog een optie is om feedback te geven over de mate waarin je in staat bent 'het groene licht te halen'.

H.G.M. van der Zanden (Fietsersbond Alphen aan den Rijn & regio)
03-04-2018 @ 14:39

Waarom zou je 40 meter voor de VRI een fietsdetector leggen en hem vervolgens niet gebruiken om de fiets prioriteit te geven?

Teeja Arissen (Fietsersbond)
04-04-2018 @ 13:53

De optie die Peter Smit noemt zou ik graag onderzocht willen hebben. Daar zou veel behoefte aan kunnen bestaan. 

 

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
04-04-2018 @ 13:57

@Teeja: dat is één van de opties die je met de techniek van de connected fietser kan realiseren. In kader van de nieuwe privacy wetgeving wordt dit wel een heel erg lastige. Want om dit te doen zul je locatiedata van personen open moeten gaan delen. Zelfs als deze anoniem zijn staat dat mogelijk op gespannen voet met de AVG.
Wat óók kan is het dynamisch hoog schakelen van de openbare verlichting.

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
04-04-2018 @ 14:01

AVG = Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Op 25 mei 2018 is de nieuwe ingrijpende Europese privacyverordening van toepassing. In de uitvoeringswet AVG zijn de verschillen met de huidige regelgeving vastgelegd.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: