Kenniscentrum voor fietsbeleid

Gratis fietsbus vervoert fietsers door tunnel

2018
plaatje

In het verleden was het voor de fietsende pendelaars in de haven bij Antwerpen onmogelijk om de Schelde over te steken. Nu kunnen ze gratis gebruikmaken van een fietsbus die hen door de Tijsmans- en/of Liefkenshoektunnel brengt.

Fietsers die dagelijks van de ene Scheldeoever naar de andere moeten, krijgen hiermee een nieuw vervoersconcept ter beschikking.

De ‘hop on hop off’ is een gelede bus met een ingebouwde fietsenstalling die plaats biedt aan 30 fietsers. De fietsbus heeft twee haltes op de Linkeroever (Waaslandhaven-Noord en Tolplein) en twee op de Rechteroever (Scheldelaan en Noorderlaan).

De bus rijdt 7 dagen op 7, om het kwartier tijdens de spitsuren en voor en na de shifturen. De eerste bus vertrekt om 4.45 u; de laatste om 23 u. Tijdens de daluren rijdt hij om het uur. Reserveren is niet nodig.

 

Roland Haffmans (-)
20-04-2018 @ 13:27

"Ook bij recreatieve fietsers is de bus populair, hoewel die niet voor hen bedoeld is. “Ze mogen mee, maar mensen die in de haven werken hebben voorrang” Hoe druk wordt het in de daluren met de uurdienst en is een veerboot niet handiger?  http://www.portofantwerp.com/nl/fietsbus

 

Etienne Bral (Fietsersbond)
20-04-2018 @ 15:02

@Roland

Fietsen zijn toegelaten op de waterbus en er zijn ook veerdiensten alleen wordt daar weinig informatie over verspreid: https://www.dewaterbus.be/ en op: http://www.portofantwerp.com/nl/vaak-gestelde-vragen-over-de-waterbus#fietsen. Het zou goed zijn om die aanlegplaatsen verder naar de nieuwe havens uit te breiden, maar misschien zitten ze dan het zwaar scheepvaartverkeer teveel in de weg??

Etienne Bral, lid van Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Jan Pielkenrood (Fietsersbond-Alkmaar)
22-04-2018 @ 13:57

Ik heb ruim een jaar geleden iets vergelijkbaars (een railveer) voorgesteld bij Velsen. Daar is de concurrentiepostie van de fiets erg slecht. Een bus zou kunnen, maar die kan daar ook vast komen te staan in de file. Terwijl het aantal treinen door de spoortunnel daar in de laatste 20 jaar is afgenomen. Kwam op het idee in Duitsland waar de trein werd ingezet voor fietsers die de Lahnradweg volgden. Door verbeteringen daaraan mochten fietsen een stukje met de trein langs de werkzaamheden.
https://ximaar.wordpress.com/2017/02/07/feb-07-velser-railpont/

(Het is helaas niet serieus onderzocht.)

Stefan Langeveld (Baluw)
01-05-2018 @ 10:39

Dit is een puike oplossing, die ook in Nederland toepasbaar en gewenst is. Zo'n bus door de IJ-tunnel is beter dan de geplande Javabrug. 

Roland Haffmans (-)
01-05-2018 @ 13:37

@Stefan Langeveld "Zo'n bus door de IJ-tunnel is beter dan de geplande Javabrug" Naar verwachting gebruiken 20.000 fietsers dagelijks die brug. Hoe prop je die in de bus?

Riet Beukert (particulier)
01-05-2018 @ 20:25

En wat als die fietsbus niet beloofd wat ie zou doen? Heb je en geen brug en geen bus. Zo is er bij ons in ZLD een keer een fietsbus gepland voor de Westerscheldetunnel. Om daar te komen had je ten eerste een zeer slechte routebewegwijzering en als je dat na lang zoeken gevonden had kon je met een fietslift mee naar boven. Alweer een probleempje: er paste geen fiets in die lift. Dus op zijn kop dan maar. En vervolgens kan je als je geluk hebt met de bus mee want als er al een rolstoel in staat kan je niet mee want er past maar een fiets in. Ook na half 6 sávonds kan je niet meer mee. Gek he dat er bijna niemand met de fiets over gaat. Terwijl er vroeger met de boot altijd wel fietsers meegingen op de oostelijke lijn.

 

Stefan Langeveld (Baluw)
02-05-2018 @ 11:20

Roland, Riet: Een bus is aanvullend op veren en bruggen, we hebben ‘alles’ nodig.

Natuurlijk moet alles kloppen: juiste route, goede haltes, lage vloer, veel deuren. Voordeel is ook de flexibiliteit en de korte realisatie-tijd (scheelt een jaar of acht met een nieuwe brug).

Overigens heb ik net een nota gepubliceerd over de optimalisatie van -vooral- het Buiksloterweg-veer, zie baluw.nl .

Roland Haffmans (-)
02-05-2018 @ 13:26

@Stefan,  In de nota over Buiksloterwgveer staat: "De totale overtocht kon 20 minuten kosten" onbegrijpelijk iedere 4 of 6 minuten is er een afvaart. Lees eens optimalisatie veren in Sprong over het IJ, dat is veel meer dan alleen verbetering IJpleinveer! Terecht dat helpt te weinig tegen "overvol varen"

Bekijk de geschiedenis, zo'n andere in- en uitstap van de pont werkt niet. Waarom die fout uit het verleden herhalen? 

 

Stefan Langeveld (Baluw)
02-05-2018 @ 18:15

@Roland. In m'n nota staat een update: er zijn nu vier (!) ponten in de spits, en de wachttijd is nu in orde. Maar het blijft drukker worden.

Ik lees in de voordracht etc. alleen over meer en grotere veren, wat mis ik ?

Waar-wanneer is zo'n andere  in- en uitstap ip praktijk gebracht ? 

De huidige  in- en uitstapwijze is bijna net zo krakkemikkig en traag als het boarden in vliegtuigen via 1 deur. 

Roland Haffmans (-)
03-05-2018 @ 18:17

@Stefan, In de voorstellen "Optmalisatie veren" staat ook een verbeterd oostveer = Javaveer en een verbeterd Distelwegveer = Bundlaanveer. Deze voorstellen heeft de raad niet overgenomen, daar komen immers ooit bruggen.

Het archief behoort te weten in welke jaren je aan de zijkant van de ponten kon in- en uitstappen.

Jacobs
02-06-2018 @ 15:29

De Antwerpse Fietsbus is overigens primair bedoeld voor arbeiders die werken in de haven van Antwerpen. Als er plaats over is dan mogen andere fietsers mee. De Fietsbus wordt betaald door het Antwerpse Havenbedrijf...

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: