Kenniscentrum voor fietsbeleid

Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht

2017

De gemeente Tilburg en Dynniq lanceren een app waarmee fietsers sneller en langer groen licht krijgen: CrossCycle. 

De app detecteert fietsers op de fietsroute en meldt hun nabijheid aan de verkeersregelinstallatie op het kruispunt, zodat fietsers sneller, zonder oponthoud door kunnen rijden. Het is voor het eerst in Nederland dat een dergelijke app voor fietsers daadwerkelijk in gebruik wordt genomen.

De CrossCycle-app werkt als een detectiemiddel: als een fietser met de app het kruispunt nadert, wordt de groentijd zoveel mogelijk verlengd of springt het verkeerslicht sneller op groen, zodat de fietser niet hoeft te stoppen. Als het systeem een groep fietsers detecteert, krijgt de groep zelfs prioriteit op het overige verkeer. De fietser krijgt via een knipperend licht langs het fietspad de bevestiging dat de fietser is gezien en dat de verkeersregeling daar rekening mee houdt.

De CrossCycle-app wordt in de vorm van een pilot ingezet op de snelfietsroute in Tilburg.

Na de lancering wordt de app mogelijk geïntegreerd met de B-riders-app van de provincie Noord-Brabant. Het doel is om veel meer kruispunten te voorzien van deze functionaliteit.

Het gebruik van de CrossCycle-app is anoniem, volgens De makers. De app is niet verbonden met de identiteitsgegevens van de gebruiker, maar wordt alleen gebruikt als detectiemiddel. Wel genereert de app data die de gemeente Tilburg kan gebruiken om de mobiliteitsaanpak verder te optimaliseren.

Vialis brengt een soortgelijk concept op de markt, met als naam Schwung.  Komt de fietser binnen een zekere afstand van het verkeerslicht, dan wordt zijn positie en snelheid doorgegeven aan de verkeersregelinstallatie. Die kan het verkeerslicht vervolgens versneld omschakelen naar groen. Als een fietser iedere dag dezelfde route rijdt, is het in principe ook mogelijk langer van tevoren met zijn komst rekening te houden en het verkeersregelprogramma hierop af te stemmen. Op die manier is het ook mogelijk Floating Cycle Data in te zamelen.

Ook Siemens werkt aan een dergelijk app. Onder naam SiBike draait die al een tijdje proef in Duitsland. Middels GPS wordt positie van de fietser vastgesteld, zijn snelheid en de richting. Zo wordt gecontroleerd of de fietser een ‘triggerpoint’ passeert. Is dat het geval, dan wordt vandaaruit een signaal gestuurd naar de verkeersregelaar. Die zet vervolgens het licht als het even kan op groen voor de fietser of verlengt de groentijd.

Roland Haffmans (-)
20-09-2017 @ 18:09

"Komt de fietser binnen een zekere afstand van het verkeerslicht, dan wordt zijn positie en snelheid doorgegeven aan de verkeersregelinstallatie" Is ook bekend hoe dit apparaat werkt bij nadering van meerdere fietsers met verschillende snelheden, dat komt ook wel eens voor of raakt het apparaat dan van slag?

A. Koperberg (Gemeente Alphen aan den Rijn)
02-10-2017 @ 14:44

Ben benieuwd hoe dit systeem omgaat met richtingen. Als je op een verkeerslicht af fietst, maar nog voor het verkeerslicht rechtsaf gaat (fietspad vervolgt naar rechts), dan hoeft het verkeerslicht voor rechtdoor niet op groen te springen.

Ben ook benieuwd of automobilisten hier ook "misbruik" van kunnen maken; als zij de app ook installeren.

 

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
02-10-2017 @ 15:04

@Roland: indien er meerdere fietsen zich op de route bevinden worden ze allemaal gedetecteerd, onafhankelijk van hun snelheid. In de toekomstige iVRI's (deze worden vanaf eind 2017 in Nederland geïntroduceerd) is het mogelijk om aan de regelapplicatie de 'aankomsttijd' van de fietser op de stopstreep door te geven. We gaan op dit moment uit van een gemiddelde snelheid van ca. 18 km/h. Snelle fietsers kunnen dus voordat het groen wordt op de stopstreep arriveren.

Als er twee of meer fietsers bij de stopstreep worden gezien, gaat de regelapplicatie proberen de andere richtingen af te breken en z.s.m. groen te geven.

Netto effect is dat CrossCycle niet altijd, maar wel veel meer groen geeft dan indien je bij de stropstreep pas op de knop drukt.

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
02-10-2017 @ 15:08

@Koperberg: in het systeem zijn een aantal maatregelen opgenomen, waardoor de kans dat een app in de auto 'misbruik' maakt van het systeem erg klein is. Overigens, mocht de auto dat doen, dan heeft hij alleen zichzelf ermee. Doordat de fietsrichting groen krijgt, kan het zijn dat de auto daardoor langer moet wachten.

Indien de fietser zich alsnog verwijderd van de voorkeursrichting, zal de groenverlenging worden ingetrokken. De app biedt mogelijkheden om op andere manieren de 'afslagrichting' van de fietser te weten te komen. De mogelijkheden om dat in de praktijk toe te passen worden onderzocht.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: