Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsvlonders leiden tot meer permanente fietsenrekken

2017
plaatje

Sinds twee jaar wordt in de binnenstad van Rotterdam geëxperimenteerd met fietsvlonders. En het concept lijkt goed te werken.

Met die vlonders bekijkt de gemeente waar ruimte gecreëerd kan worden voor extra fietsrekken.

Zo’n vlonder, een houten plateau waarop fietsrekken zijn gemonteerd, wordt drie tot zes maanden op een autoparkeerplaats neergezet. Getest wordt of behoefte is aan meer parkeerplek voor de fiets én of de buurt toekan met minder plek voor de auto. Is dat het geval, dan wordt de autoparkeerplaats opgeheven en zet de gemeente permanente fietsrekken neer. De fietsvlonder verhuist hierna naar een andere locatie.

Op dit moment zijn 19 vlonders in gebruik. Met de fietsvlonders zijn tot nu toe 21 autoparkeerplekken in 15 straten omgezet naar 105 permanente rekken. Die rekken bieden plaats aan 210 fietsen. Vooral in de Hoogstraat en aan de Westblaak is een flink aantal bijgekomen.

De gemeente kijkt nu of ze de fietsvlonder ook in andere wijken kan inzetten.
[]bron: fietsfan010.nl]

Nieuws
2015
Het gemiddelde Rotterdamse fietsgebruik op afstanden kleiner dan vijf kilometer ligt met 23 procent lager dan in de drie andere grote steden in Nederland. Het nieuwe Fietsplan van de gemeente noemt 30 actiepunten om die achterstand in te lopen.
Peter H. Smit (Rover)
02-11-2017 @ 23:42

De vlonders lijken me vooral nuttig als het nog onzeker is of er fietsenrekken moeten komen.  Zijn er naast de 21 autoplekken die uiteindelijk werden omgebouwd tot fietsenrek ook plekken waar de vlonder weer heeft plaatsgemaakt voor een autoparkeerplek?  Of voor groen?

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: