Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsers wisselend positief over lichtgevende belijning

Maarten Reith , Fietsverkeer nr. 41
2017

Steeds meer gemeenten experimenteren met lichtgevende belijning op fietspaden. De resultaten variëren nogal in de ogen van wegbeheerders en fietsers.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Het lijkt het ei van Columbus: op donkere locaties, waar het niet toegestaan of te duur is straatverlichting aan te leggen, fietspaden voorzien van glow in the dark-belijning. Verkeersveiligheid, duurzaamheid en zelfs marketing zijn argumenten voor deze innovatie.

Een aantal wegbeheerders is gematigd tot erg enthousiast over dergelijke belijning. Maar als de toepassingen zorgvuldig geëvalueerd worden, valt het resultaat vaak tegen. Dan blijkt bijvoorbeeld dat fietsers de voorkeur geven aan gewone belijning, bijvoorbeeld in de vorm van een brede kantstreep. Ook de duurzaamheid valt in de praktijk soims tegen.

Bestand
Anton van Osta, Jacob Tiellemans , Anteagroup
2016
In een onderzoek op het fietspad langs de Oosterhoutseweg (N631) in Rijen zijn negen soorten markeringen getest, van innovatieve lichtgevende markeringen tot traditionele wegenverf.
Rapport
Waterschap Scheldestromen
2017
In opdracht van Waterschap Scheldestromen is op een proefvak (fietspad) geëxperimenteerd met glow in the dark stippen in de verharding. Deze rapportage beschrijft de (kwalitatieve) onderzoeksresultaten.
Anneke Nusselder (Steunfractie GroenLinks Zwolle)
04-12-2017 @ 14:31

Lichtgevende belijning verblindt de fietsers volgens mij. Graag aandacht hiervoor, anders is het namelijk veel gevaarlijker dan gewone belijning. 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: