Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsers rijden stukje om voor rustige fietsroute

2017
plaatje

Fietser willen best een stukje omrijden om drukke of slechte fietsroutes te vermijden.

Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Kopenhagen waarbij 3891 fietser in Kopenhagen werd gevraagd hoe ze inspelen op hindernissen onderweg.

Gemiddeld geven fietser aan dat ze 1,84 km langer willen fietsen als de route een gescheiden fietsvoorziening kent en nog eens 0,8 km als de route door een groene omgeving voert.

Stops en extra veel fietsers op de route beïnvloeden de routekeuze behoorlijk, zo blijkt verder. Fietsers willen 1 kilometer langer fietsen om drukte te vermijden en 1,3 km langer om routes met veel stops te ontwijken.

De meest attractieve route volgens fietser is er een met gescheiden fietspaden, op de voet gevolgd door een winkelstraat.

Herbert Tiemens (Provincie Utrecht)
10-08-2017 @ 17:02

Hebben jullie ook een link naar de studie, zodat we zelf wat beter kunnen graven en kunnen beoordelen of de samenvatting een juiste weergave is?

Met name de vraagstelling in stated-preference onderzoeken luisterd nogal nauw om tot een conclusie te komen. Zeker als andere media er van maken dat Fietsers "graag" omfietsen. Zelf heb ik namelijk de indruk dat fietsers graag de kortste weg nemen, maar een omweg op de koop toenemen om te voorkomen dat ze doodgereden worden.

Ron Hendriks (Reith | Hendriks)
12-08-2017 @ 11:32

Bicyclists’ preferences for route characteristics and crowding in Copenhagen – A choice experiment study of commuters- http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0965856416305973

M. Rutten (Gemeente Wijchen)
01-09-2017 @ 10:12

Een belangrijk onderdeel ontbreekt nog. Hoe lang is de rit? Ik kan me niet voorstellen dat iemand die 1 km fietst, bereid is 2,84 km te fietsen als die route een gescheiden fietsvoorziening kent. Ofwel, wat is het percentage van het omrijden waartoe een fietser bereid is?

H.G.M. van der Zanden (Fietsersbond Alphen aan den Rijn & regio)
01-09-2017 @ 11:18

Ik ben ook benieuwd of een vlak, geasfalteerd wegdek, invloed heeft.

Dick Mastbergen (Fietsersbond)
01-09-2017 @ 21:25

Vooral het aantal stoplichten beinvloedt de keuze, deze vormen namelijk de grootste hindernis voor fietsers. 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: