Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsers laten zich niet verleiden om in de regen te rijden

2018
plaatje

In het kader van het programma Beter Benutten is geprobeerd met cadeautjes en opbeurende tekstjes fietsers vaker te laten fietsen als het regent. Maar dat werkt niet.

Op een regenachtige dag fietsen zo’n 13% minder mensen. Dat wil zeggen fietsers die gebruik maken van de B-Riders app in Brabant. Deelnemers aan B-Riders krijgen punten (of geld) voor het aantal kilometers dat zij op de fiets afleggen in plaats van met de auto. Deze punten kunnen zij inwisselen voor een donatie aan een goed doel of voor een lot in de loterij (waarmee ze een cadeau kunnen winnen).

Om te onderzoeken of die fietsers met ‘psychologisch onderbouwde feedback’ te bewegen zijn om ook te fietsen als het regent, werd een experiment opgezet waarbij extra punten te verdienen waren op regenachtige dagen. Daarnaast werden de deelnemers benaderd met een schouderklopje via  een pushbericht vanuit de B-Riders app als ze hadden gefietst op een regenachtige dag.

De verwachting was dat deelnemers daardoor vaker op regenachtige dagen zouden fietsen dan deelnemers die deze interventies niet kregen.

Het onderzoek wees echter uit dat er zo’n benadering niet werkt. Er werden geen significante verschillen gevonden tussen de verschillende groepen.

Rapport
Dijksterhuis & van Baaren / Min IenW , Dijksterhuis & van Baaren / Min IenW
2018
Onderzoek naar de mogelijkheden om fietsen in de regen stimuleren met psychologisch onderbouwde feedback via de B-Riders app.  
Roland Haffmans (-)
21-02-2018 @ 11:52

"Fietsers laten zich niet verleiden om in de regen te rijden" Waarom komt deze site met zo'n negatieve kop, terwijl bijna 90% op regenachtige dagen blijft fietsen?

Herbert Tiemens (Provincie Utrecht)
21-02-2018 @ 16:19

De kop klopt inderdaad niet: "Automobilisten laten zich niet verleiden om in de regen te fietsen" dekt de lading beter. Of "Keuzereizigers kiezen voor comfort en gemak"

Etienne Bral (Fietsersbond)
21-02-2018 @ 16:54

In hun rapport zetten ze zelf:  "Nu we weten dat er tijdens regen slechts een afname is van 13% van de fietsers, kun je een positieve sociale norm communiceren (“87% fietst nog steeds in de regen”).".

Er ging blijkbaar het één en ander mis tijdens het experiment, nl. fake/foute e-mail met het bericht dat tijdens een flinke regenperiode er niemand had gefietst. Dat werkte niet stimulerend. En dan heet je B-Rider alsof Brabanders tweederangsburgers zijn (btw ik weet dat die B voor Brabantse staat of het Engelse equivalent Brabantine), Hans Teeuwen zou er wel raad mee weten. Ik vind dit resultaat van 87 % toch positief, hier is het alsof iedereen is weggespoeld als het eens flink regent. De fietsrekken bij de winkels zijn dan schier leeg en de auto's ronken je om de oren. Nee pet af voor de Brabanders (alleen als het niet regent).

Etienne Bral Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Ria Glas (Fietsersbond)
01-03-2018 @ 09:11

Om de regen te trotseren is een waterdichte jas en regenbroek nodig. Het zou interessant zijn om na te gaan of die 13% daarover beschikt. Helpt het als deze aan hen worden verstrekt?

Felix van de Laar
04-03-2018 @ 19:41

Voor mij is een heel eenvoudig capeje meestal genoeg. Mits het niet al te hard waait. Ik ben het eens met iedereen hierboven, 13% is juist erg weinig, vlag omhoog. We weten niet eens of die 13% dan meteen een andere, en dan welke, vorm van vervoer kiezen of dat ze lekker thuis blijven.
Normaal heeft een sociaal-wetenschappelijk onderzoek een verwachting (hypothese, liefst een onderbouwde) die wordt bevestigd of wordt verworpen. Dat was hier toch niet 0%/100% mag ik hopen??? Anders kennen de onderzoekers hun pappenheimers wel erg slecht.

Joop Nijenhuis
30-03-2018 @ 17:05

Ik rij in een velomobiel zonder regenjas. Het moet wel heel hard gaan regenen wil ik last gaan krijgen en dan praten we over een maximale zicht van 20 tot 30 meter. Dat is vorig jaar 3x voorgekomen. Voor het overige nergens last van. Daarom heb je een velomobiel.

Kees van Malssen
07-04-2018 @ 08:35

Net als Joop rijd ik (meestal) in een velomobiel. Juist met regen is dat fietsen extra genieten, met op de radio de fileberichten die weer over een "monsterspits" spreken. Nee, regen is juist een reden om NIET met de auto te gaan. O ja, misschien dat 40 km enkele reis ook een rol speelt? Nat wordt je dan toch wel, of het wel of niet regent.

Jacobs
17-04-2018 @ 08:56

B-rider onderzoekers onderzoek eens wat breder, zoals echte regenalternatieven, plaats bijvoorbeeld eens wat overkapte fietsen (bijv. als tijdelijke cadeautjes) in de onderzoeksmix én onderzoek of als iemand een overkapte fiets, niet overkapte fiets én een auto ter beschikking heeft, of men de auto gaat nemen als het regent.

Maar voorlopig is met name de gebrekkige infrastructuur: beschikbaarheid, onderhoud en beleid een reden voor automobilisten die niet heel volhardend zijn om snel weer te stoppen met dat fietsen.

Een voorbeeld: Delft-Utrecht = 65 kilometer met de auto én al 75 kilometer met een route waar je door kunt fietsen (en die route ligt niet langs de A-12 met zijn vele stops).
 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: