Kenniscentrum voor fietsbeleid

E-fiets vervangt de auto (nog) niet

2018
plaatje

De elektrische fiets is nog  geen vervanger van de auto. Maar dat kan gaan veranderen.

Een studie van de TU Delft en KiM bevestigt het beeld dat de elektrische fiets steeds meer gebruikt wordt door jongeren. Dat wil zeggen jonger dan 65 jaar.

De 65+-ers vormen weliswaar nog altijd de grootste groep gebruikers (in 2016 46%) maar het aandeel van de 12-49 jarigen nam toe van 16% in 2013 tot 19% in 2016.
De 50-64 jarigen hadden in 2013 een aandeel van 30%, in 2016 liep dat al op tot 35%.

Maar dat zijn niet allemaal ‘bekeerde’ automobilisten. Sterker nog, de elektrische fiets reduceert vooral het aantal kilometers dat voordien met de gewone fiets wordt afgelegd, aldus de studie.  

De elektrische fiets wordt nog altijd het meest gebruikt voor recreatieve ritten (49%), maar het aandeel woon-werkritten groeit, van 18% in 2013 tot 24% in 2016.

Dat zou ertoe kunnen leiden dat de elektrische fiets in de toekomst wel meer auto- of ov-kilometers gaat vervangen, aldus de onderzoekers.

Roland Haffmans (-)
09-05-2018 @ 08:49

@: "de elektrische fiets reduceert vooral het aantal kilometers dat voordien met de gewone fiets wordt afgelegd" Niet zo vreemd, ook bij de hsl werd verwacht dat deze het aantal vlieg / auto km zou verminderen. De hsl trekt vooral gewone treinreizigers - vaak gedwongen door verslechterd dienstbetoon in die sektor - en nieuwe reizigers. Dus alleen maar meer milieulast.

P. Lomito
04-06-2018 @ 11:19

Onder gebruikers van speed pedelecs daalt het autogebruik wel fors en regelmatig hoor ik dat men uiteindelijk de tweede en zelfs eerste auto de deur uit doet.

 

De snelle E-fiets blijkt een prima vervanging voor de auto in woon-werkverkeer waarbij gevallen bekend zijn van fietsers die dagelijks 2x 60 km fietsen. Maar dit is vrij extreem... de meeste speeders rijden zo'n 20-30 km enkele rit en dat past goed bij de gemiddelde reisafstand van forensen: 22,6 km. Met de betere accu's (800-1000 Wh) kan dan heen en terug gefietst worden op één acculading. Maar die 2x 60 km geeft wel aan welke potentie de speed pedelec heeft in het woon-werkverkeer.

 

In ons gezin met twee auto's zijn we gaan fietsen voor woon-werkverkeer en hebben één auto verkocht. Onze jaarlijkse aantal autokilometers is gedaald van ca. 20.000 naar 8.000, de besparing op afschrijving, brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud gaat over de 5K heen en bestaat voornamelijk uit belastingen/accijnzen.

 

Daarmee is de speed pedelec ook financieel een aantrekkelijk alternatief voor de auto.

Berry de Jong (Metropoolregio Eindhoven)
04-06-2018 @ 11:42

De elektrische fiets vervangt dus vooral de gewone fiets. Lijkt mij een open deur omdat bij het bezit van een elektrische fiets voor het woon-werkverkeer niet steeds de keuze gemaakt wordt uit de gewone fiets of de elektrische fiets. Niet interessant, tenzij je het wilt hebben over verkeersveiligheids- of gezondheidseffecten. Het wordt pas interessant als het gaat om het vervangen van autoritten, structureel of incidenteel (fietsers die ondanks het 'slechte' weer of een zakelijke rit 'tussendoor' door het bezit van een elektrische fiets niet de auto pakken). Hoe staat het daarmee en waar liggen hier kansen (wat te doen om de potentie beter te benutten).

Ben benieuwd of de onderzoekers ook iets te zeggen hebben over de potentie van de elektrische fiets en daar een prognose aan hebben durven te koppelen.
?

 

 

 

 

Martin de Vries (Speed-pedelec Groep der Lage Landen)
04-06-2018 @ 12:09

De speedpedelec is een belangrijke sleutel tot het verduurzamen en vergroenen van de mobiliteit voor met name het woon-werk verkeer op 15-30 km afstand.
Bij de Speedpedelec groep zien we een gestage groei van het aantal leden (inmiddels 1600, waarvan 2/3 NL-ers, wat ca. 6,2% van de Nederlandse speedpedelec rijders is). Die instroom bestaat bijna zonder uitzondering uit forensen die hun auto aan de wilgen hangen en kiezen voor minder stress (lees files), frisse lucht, gezond, duurzaam en vaak ook sneller naar het werk. Bijzonder is dat hier ook OV-gangers bij zijn die sneller  én veel goedkoper kunnen reizen op dit soort afstanden.
Het is nu zaak dat wegbeheerders haast maken met het beter faciliteren van dit duurzame alternatief. Het zou ook goed zijn als ook de Fietsersbomd haar blik op de toekomst richt en deze fietsvorm gaat omarmen.
Tenslotte zou ik graag willen uitrekenen wat het aan infrastructuurkosten scheelt als we meer gaan investeren in fietsasfalt dan in autoasfalt. In een land waar de centen altijd zwaar meetellen gaat dat vast helpen.
 

Roland Haffmans (-)
04-06-2018 @ 15:39

@Martin de Vries, "Bijzonder is dat hier ook OV-gangers bij zijn die sneller  én veel goedkoper kunnen reizen op dit soort afstandenDe uitwisseling tussen fiets en OV is niet bijzonder, zelfs gebruikelijk. Bij de OV kaalslag is/wordt veel naar de fiets overgestapt. 

@: " wat het aan infrastructuurkosten scheelt als we meer gaan investeren in fietsasfalt dan in autoasfalt" In vele adviezen zoals onlang het RLI is vaak gewezen op de betrekkelijkheid van nog meer auto asfalt (wet behoud van de file). De aanleg van fietsasfalt uitgaande van gebruik van max 45 km/uur is aanzienlijk duurder dan bij beperking tot 25 of 30 km/uur.  

 

Ivo Smit (Fietsersbond)
04-06-2018 @ 21:19

Elektrische fiets vervangt vooral de gewone fiets: ik vraag me af of daarmee het aantal ritten en de ritafstand toenemen. Dan is die vervanging waardevol.

 

P. Lomito
04-06-2018 @ 23:48

@Ivo Smit: Het is al bekend dat E-fietsers vaker de fiets pakken en gemiddeld langere ritten maken dan met de gewone fiets: gewone fiets gemiddeld 18 km per week, pedelec (25 km/u) 31 km per week en speed pedelec (45 km/u) geschat op ca. 90 km per week. Ik rij nog iets meer: moeiteloos 12K per jaar ofwel 230 km per week... om aan te geven wat er mogelijk is met een speed pedelec.

Kees van Malssen
11-06-2018 @ 21:49

Ik juig alle investeringen in betere infrastructuur voor speedpedelecs toe, zodat ik als snelle fietser zonder ondersteuning ook eindelijk eens echt kan doorfietsen. 400 km/week is de standaard. Soms iets meer, soms iets minder. Bij goede infrastructuur is ook de h-fietser beter af.

*) h-fietser = humane-fietser, volledig op spierkracht

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: