Kenniscentrum voor fietsbeleid

Dubbele asmarkering op proef in Utrecht

2018
plaatje

In en rond Utrecht is een pilot gestart met een nieuw type markering voor doorgaande fietsroutes.

De proef is een intiatief van de provincie Utrecht samen met de gemeente Utrecht, De Bilt, Seist en Soest.
‘Doorfietsroutes’ noemt men de routes daar en gekozen is voor een doorgetrokken kantmarkering en een dubbele asmarkering met lange onderbroken strepen. Opvallend is de toepassing bij kruisingsvlakken van een blauwe lijn tussen de dubbele asmarkering, afhankelijk van de voorrangssituatie.
De reden dat men voor blauw kiest - en geen groen zoals bij een proef in Brabant - is dat  men denkt dat dit beter opvalt in een groene omgeving. Ook kleurenblinden zouden blauw beter waarnemen.

Voor het aanbrengen van de markering heeft uitgebreid vooronderzoek plaatsgevonden met enquêtes en video-opnamen. Een na-onderzoek zal moeten uitwijzen of de fietsers vinden dat het er veilig op geworden is en of de dubbele asmarkering ze beter op hun eigen weghelft laat rijden.

De proeflokaties zijn te vinden op deze kaart.

Peter H. Smit (Rover)
01-05-2018 @ 21:41

Fiestpaden die een duidelijke spitsfunctie hebben zullen in een richting drukker bereden worden dan in de andere richting, en dat zal omslaan midden op de dag.  Is de andruk op een enkele middenlijn dan terecht?

Zijn er zo veel ongelukken op tweerichtingspaden dat dit hele ontwerp en realisatie circus loont?  Bij kruisingen waar de uitrit vanaf het kruisingsvlak vrij moet blijven kan ik me dat wel voorstellen.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: