Kenniscentrum voor fietsbeleid

Dossier buitenland

Ron Hendriks, Karin Broer , Fietsverkeer 40
2017

Fietsverkeer werpt een blik over de grens. Onder meer naar aanleiding van het internationale Velo-City congres in Arnhem/Nijmegen.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Van 13 tot 16 juni 2017 heeft in Arnhem/Nijmegen het grootste fietscongres ter wereld plaats. Voor buitenlanders de ideale gelegenheid iets van de Nederlandse fietscultuur en -kennis op te pikken. Voor Fietsverkeer aanleiding om een dossier te wijden aan ontwikkelingen buiten onze landgrenzen waar wij wellicht nog iets van kunnen opsteken. Zoals de fietsflat in Malmö of de Schoolstraat in België. Maar we kijken ook naar China. Hier is de deelfiets meer dan booming, hetgeen je doet afvragen wat ons hier te wachten staat. Over dit en andere zaken spraken we met Stefan Bendiks, wereldburger en architect met een bijzondere kijk op stedebouw en fietsinfrastructuur. Wat maakt het verschil tussen Nederland en de rest van de wereld?

Marina Govaert de Groene (Fietsersbond)
09-06-2017 @ 19:47

Ik heb het net gelezen in het tijdschrift en vind wat Stefan Bendiks schrijft heel perfect. Kan me daar heel erg in meeleven. We hebben in NL een goed fietsland. Maar we gaan nu te veel naar andere dingen kijken, de fietser zit in een hokje en dat is verkeerd. Zoals Stefan zegt. Laat op een kruising alles groen en eventueel dwars oversteken bij linksafslaan op kruisingen waar dat kan. Geef de fietsers meer groen dan de auto. Je moet de stad beter maken zegt ie. Helemaal gelijk!!! Ik was nog nooit in Amsterdam geweest met de fiets. Sluisde mijn (Zeeuws Vlaams dorps) gezin 4 pers. door het drukke centrum of ik niet anders deed. Den Haag vond ik vreselijk 2x VRI als je linksaf moest en telkens alle zijden eerst voor wij verder mochten fietsen. Laatste keer toen ik er was fietste ik prompt door rood. Tilburg, Utrecht, Enschede, Houten, ideale plekken om te fietsen en snel zonder steeds verkeerslichten enzz. Elke stad, plaats heeft andere manieren. In Terneuzen wisten de fietsers niet eens dat men voor de auto's mocht opstellen of een automobilist ging gewoon in dat vak staan. Om maar een paar dingen te noemen. Verkeerseducatie en gedrag. Vooral het laatste is in NL soms ver te zoeken. Heb in Engeland, Frankrijk en Duitsland gefietst nog op 70-80 en 90 km/u wegen zonder fietspaden. Geen problemen, maar in NL ligt het vol met fietspaden en waardeert men het niet meer dat er op de weg gefietst wordt, hoewel wij op het platteland niet anders kennen. Wij hebben geen VRI, dorpen zijn shared space, voorrang van rechts. Maar automobilisten kruipen door de kleinste gaatjes ipv de fietser. Inhalen in Frankrijk in een smalle straat met geparkeerde auto's mooi niet, ze blijven achter je rijden. Bruggen in grote steden over bijv de Seine (Rouen en Parijs) fietsen we mee met bussen en taxi's. Auto's niet toegestaan, worden daar toeterend terecht gewezen!! Kunnen we nog veel van leren.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: