Kenniscentrum voor fietsbeleid

De elektrische snorfiets wordt het nog even niet

2018
plaatje

Als de overheid zou besluiten om benzinesnorfietsen af te schaffen, stappen de berijders niet massaal over op de elektrische variant. Die zijn gewoonweg te duur.

Er rijden op dit moment zo’n 700.000 snorfietsen rond in ons land. En vaak zijn dat oudere tweewielers, want snorfietsen gaan lang mee. Samen met de bromfietsen maken ze gemiddeld voor 7 procent deel uit van de gebruikers van het fietspad in de grote steden.

Daar rijden ze volgens veel fietser in de weg op het fietspad, ook omdat de meest snorfietsen harder rijden dan de maximale toegestane 25 km per uur. Verder zijn benzinesnor en -bromfietsers gekende vervuilers. Om die reden wil de overheid op termijn afscheid nemen van de benzinesnorfiets, bijvoorbeeld door de milieueisen aan te halen en/of dergelijke vervoermiddelen uit milieuzones te weren.

Onderzoekinstituut KiM probeerde inzichtelijk te krijgen hoe snorfietsberijders zullen reageren op dergelijke maatregelen. De elektrische brom- of snorfiets blijkt voor weinigen een optie. Er spelen zaken mee als actieradius, laadmogelijkheden, imago, en dergelijke. Maar als het punt je bij paaltje komt, gaat het vooral om de prijs. Een benzinesnorfiets koop je al vanaf zo’n 1200 – 1500 euro, prijzen van de betere merken liggen rond de 3000 euro. Een elektrische scooter kost – mede afhankelijke van de accucapaciteit- al gauw het dubbele.

Uit onderzoek in Utrecht blijkt dat een relatief groot deel (65%) zou overstappen op een (al dan niet elektrische) fiets of het ov. Een beperkt deel (circa 5%) kiest voor de auto.
Wat ouder onderzoek in de 4 grote steden (2015) houdt het erop dat 51% vaker de fiets zou nemen, 3% zou overstappen op een elektrische fiets.

Om meer mensen te verleiden om toch te kiezen voor een elektrische scooter, kom je al gauw uit bij het subsidiëren van de aanschaf en het stimuleren van proefritten, aldus het KiM-rapport.

Rapport
Jaco Berveling, Saeda Moorman , Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid | KiM
2018
Te verwachten reacties op het mogelijk uitfaseren van de snorfiets met verbrandingsmotor.  
Roland Haffmans (-)
16-07-2018 @ 11:13

"Om meer mensen te verleiden om toch te kiezen voor een elektrische scooter, kom je al gauw uit bij het subsidiëren van de aanschaf, aldus het KiM-rapport."

Waarom willen de KIM schrijvers de overstap naar de fiets belemmeren? Ook e-fietsen rijden met hun hoge snelheid veel fietsers op het fietspad in de weg. Volgens het KIM mag dit met subsidie bevorderd worden. 

Stefan Langeveld (Baluw)
02-08-2018 @ 13:06

Waarschijnlijk heeft KIM niet gevraagd: Vindt u het acceptabel dat de overheid een veelgebruikt vervoermiddel geheel verbiedt ? 

@ Roland Ook e-fietsen rijden met hun hoge snelheid veel fietsers op het fietspad in de weg.

De snelleren zitten de langzameren in de weg ? Aparte redenering. 

Speedpedelec
04-08-2018 @ 23:22

@Ronald Haffmans: Naast een speedpedelec ben ik ook in het bezit van een supereenvoudige vouwfiets. Met maar één versnelling voor 99 euro nieuw gekocht bij de Halfords (merkloos). Om 12 km/h te rijden, moet ik al flink mijn best doen. Dus als ik met mijn vouwfiets op het fietspad rijdt, rijden alle overige fietsers mij in de weg. En rijdend op mijn speedpedelec op het fietspad (ik weet het: zwaar verboden en nog net geen misdrijf) is het precies andersom. Ik zal 't onthouden.

 

Kees van Malssen
11-08-2018 @ 14:05

Aangezien de officiele maximum snelheid voor snorfietsen gelijk is aan die van e-bikes, ligt het veel meer voor de hand om de (prijs)vergelijking daarmee te maken. Dan zijn ze ongeveer even duur. E-bikes zijn dan zelfs veel goedkoper als je ook de brandstofprijs meerekent. Het argument "actieradius" is een non-argument, aangezien ook snorfietsen zelden gebruikt worden voor afstanden die de actieradius van een e-bike overstijgen.
Overigens, echte fietsen hebben een nog veel grotere actieradius.

Kortom: verkoop fossiele snorfietsen (=op fossiele brandstof) verkopen en deze vorm van luchtverontreiniging zal geleidelijk aan verdwijnen.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: