Kenniscentrum voor fietsbeleid

Consortium wil vliegreizigers op de speedbike zetten

2018
plaatje

‘Ruim baan voor de speedbike’. De initiatiefnemers spreken over een ‘mobiliteitsconcept’ dat behelst om Amsterdam en Schiphol te verbinden met een snelfietsroute. Voor de werknemers én voor de reizigers.

Het plan komt van BAM Infra, Royal HaskoningDHV, BYCS, Mijksenaar en Gazelle.

Op en rondom het vliegveld werken zestigduizend mensen en de luchthaven verwerkt jaarlijks zo’n 68,5 miljoen passagiers. Die stroom aan medewerkers en reizigers zorgt voor verkeersdrukte op en rond Schiphol. Er wordt met name per auto en openbaar vervoer gereisd. Het voorstel richt zich op gebruik van de e-bike in de regio Hoofddorp-Amsterdam, met Schiphol als middelpunt. Kernelementen zijn de aanleg van een snelfietsroute van 22 kilometer, het concept Fly+Bike en de ontwikkeling van een fietsdeelsysteem en een stimuleringsprogramma.

Door de komst van de snelfietsroute wordt het voor de medewerkers aantrekkelijker om met de elektrische fiets naar Schiphol te reizen. Mensen die op maximaal 25 kilometer wonen, kunnen de luchthaven gemakkelijk op deze fietsen bereiken. Medewerkers die op grotere afstand wonen, reizen met het openbaar vervoer en nemen voor het laatste stuk een elektrische deelfiets. Aantrekkelijke fietsprogramma’s en werkgeversprogramma’s met leasemogelijkheden moeten het fietsgebruik stimuleren.

Ook reizigers die op Schiphol landen stappen op de fiets, in de beleving van het consortium. Voor zakelijke passagiers komt er een fietsverbinding tussen het vliegveld en de ZuidAs. Deze afstand is 13 kilometer en dus geschikt voor een e-bike of speedbike. Voor toeristen is er Fly+Bike. Zij reserveren bij het boeken van hun vliegticket direct een fiets en gebruiken die om in Amsterdam te komen. Via een speciale elektrische kofferservice wordt de bagage afgeleverd en opgehaald.

Het plan kost 5,3 miljoen euro en zou eenvoudig te realiseren zijn. De ruggengraat van het plan, de snelfietsroute, bestaat voor 80 procent uit bestaande paden. Bij het deel dat nog ontbreekt gaat het vooral om de aanleg van infrastructuur, verbetering van de veiligheid en het plaatsing van wegwijzers.

Roland Haffmans (-)
25-05-2018 @ 09:55

Welke "nieuwe fietspaden" we lezen alleen "Op sommige plekken moet het bestaande fietspad worden verbreed tot 4,5 meter, hier en daar moeten bochten flauwer worden gelegd, de bewegwijzering verbeterd en de verlichting aangepast. Dat is allemaal nodig omdat de speed-pedelecs waarop het plan is gebaseerd  met snelheden tot 45 kilometer over het fietspad razen." Deze razende fietsers met bijna 50 km drukken gewone fietsers van het pad.

Han van der Ploeg (Fietsersbond)
25-05-2018 @ 10:23

Vanuit de fietsersbond zijn we al jaren bezig de bereikbaarheid te verbeteren. Er is een onderzoek door ons gedaan hoe schiphol bereikbaar is vanaf de 22 (fiets)bruggen over de Ringvaart..

Veel fietspaden zijn in de vorige eeuw aangelgd en voldoen daarom niet aan de voorgeschreven afwikkelsnelheid van 30km/u m.b.t. bochtstralen en zichtlijnen.
Onervaren vliegtuig passagiers op een Speed pedelec zetten is vragen om ongelukken. Let op: er moet dan duidelijk iets worden geregeld voor verzekering (ziektekosten en aansprakelijkheid) en rijbewijs acceptatie.

Punt van aandacht moet zijn dat de vliegtuigpassagiers verder de stad in moeten gaan om bij hun uiteindelijke bestemming te komen.

Vanuit de Fietsersbond afdelingen rond Haarlem zijn er nu doordachte regionale snelfietsroutes op de kaart gezet. Misschien overlappen ze gedeeltelijk deze plannen. Kijk hiervoor op: bit.ly/FBHRDR

Peter H. Smit (Rover)
04-06-2018 @ 12:01

Hoe neem je een flinke koffer mee op een (elektrische) fiets?

Hoe fiets je rond Schiphol zonder veel luchtverontreiniging in te ademen?

Mathijs Ransijn (Provincie Noord-Brabant)
04-06-2018 @ 12:13

Briljant plan! Op dit soort locaties de fiets als een service aanbieden is echt een kans.

P. Lomito
04-06-2018 @ 15:11

Vliegtuigpassagiers zouden best een interessante doelgroep kunnen zijn, vooral de passagiers die dagelijks of wekelijk op Schiphol landen. Nog veel interessanter lijkt mij om al het personeel dat dagelijks op en om Schiphol werkt en in de wijde omgeving woont op de snelle fiets te krijgen.

Roland Haffmans (-)
04-06-2018 @ 15:24

@Mathijs Ransijn, Briljant plan! ..

Alleen jammer dat rondom de luchthaven bruikbare fietsroutes ontbreken daar vooral voor de auto (en snelle bussen) ontworpen is ook voor het groeiend aantal werkers!

Ron Krijgsman (Lid van bestuur ,BVD te Delfgauw.)
13-06-2018 @ 21:13

Het voordeel dat men denkt te bereiken voor de te weinige deelnemers gaat teniet aan het nadeel wat door een der grootste vervuilers op de aarde wordt veroorzaakt nl het vliegtuig !

Dus niet doen ,of anders de bestaande fietspaden breder maken en zonder hinderlijke bossage en begroeingen die overal voorkomen op dit moment in deze groei maanden Mei Juni en Juli en dan vooral de lange rechte stukken tot aan de steden ,daarna dient de snelfietser zich ook aan te passen in de bebouwde kom !

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: