Kenniscentrum voor fietsbeleid

Connexxion start pilot R-net deelfietsen in Amstelveen en Aalsmeer

2018
plaatje

Connexxion (R-net) is samen met Flickbike met deelfietsen gestart in Amstelveen en Aalsmeer.

Connexxion ziet deelfietsen als een goede oplossing voor het laatste stukje van de OV-reis, met name wanneer de eindbestemming net buiten loopafstand van een R-nethalte ligt.

Er komen ruim 80 fietsen nabij 8 belangrijke OV-haltes in Amstelveen en één in Aalsmeer.

Het gaat om een pilotproject van twee jaar. Connexxion en Flickbike kijken in samenwerking met gemeenten Amstelveen en Aalsmeer en Vervoerregio Amsterdam hoe de deelfiets een onderdeel kan  gaan vormen van de hele deur tot deur reis.

Juist in de regio Amstelland-Meerlanden, waar op het gebied van weginfrastructuur veel staat te gebeuren, kan de deelfiets in combinatie met de elektrische R-net bussen van Connexxion een goed en duurzaam alternatief voor de autorit bieden, zo denken de initiatiefnemers.

De fietsen zijn voor deze pilot vernieuwd en aangepast aan de wensen van de reizigers (o.a. het verzet en type remmen, herkenbare stijl). Het huren van een R-net deelfiets kost 1,- per halfuur (of gedeelte daarvan).

De deelfiets kan geboekt worden via de Flickbike app. Er wordt gewerkt aan het opnemen van de R-net deelfiets in de Tranzer-app, zodat reizigers openbaar vervoer en de fiets via dezelfde app kunnen gebruiken. 

Peter H. Smit (Rover)
04-06-2018 @ 11:52

Klopt het dat, als je deze fiets pakt om vanaf de bushalte naar een werklocatie te gaan en je daar 8 uur bezig bent, dat je dan €16 per dag kwijt bent?

Wanneer moet je voor zo iets nou OV fietsen neerzetten en wanneer moet je, zoals hier, een andere aanbieder in de arm nemen?

B. Nieuwstraten (Vervoerregio Amsterdam)
04-06-2018 @ 13:10

Beste Peter,

Wanneer je bij de werklocatie aankomt kun je de verhuring beeidigen. Dus dan kost het maar €1.

Je andere vraag is inhoudelijker.
OV-fietsen moeten neerzetten... was het maar zo simpel.
OV-fiets is een label van NS-Stations. Vanzelfsprekend gaan die eerst voor de eigen locaties.
In principe dus ook gewoon een commercieel bedrijf.

Op andere plekken kan OV-fiets ook wel opereren, maar is het minder kostenefficient.
Komt met name doordat OV-fiets technologie op straat (chipkluizen) of permanente bemensing (in stallingen) nodig heeft. De nieuwe generatie deelfiets heeft dat probleem niet, en kan dus veel makkelijker draaien.

Het gaat allemaal om de verbinding met het slimme slot. Dat heeft de markt doen kantelen waardoor deelfietsen bij Bus, Tram en Metro nu wel marktechnisch interessant worden.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: