Kenniscentrum voor fietsbeleid

‘Bijtelling leasefiets niet uit te leggen’

2018

Voor een normale, vervuilende auto betaal je 25% bijtelling. Maar voor een fiets of elektrische fiets van de zaak betaal je 100% bijtelling! Dat is niet uit te leggen, aldus D66-kamerlid Matthijs Sienot. 

Hij stelt het onderwerp middels Kamervragen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën opnieuw aan de orde.
Sienot refereert daarbij aan uitspraken van o.a. RAI Vereniging, BOVAG en Gazelle die stellen dat 4 op de 10 Nederlanders bereid zijn om voor de fiets te kiezen als vervoersmiddel als dit voor hen fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt.
Het Kamerlid vraagt de staasecretaris of het inderdaad klopt dat leasefietsers de hele waarde van hun fiets moeten optellen bij hun inkomen en dat dit voor lease-auto’s maximaal 25% is. En of de staatsecretaris bereid is om de fiscale regelingen voor fietsen aan te passen zodat werkgevers en werknemers verleid worden om hier gebruik van te maken.

P. Lomito
04-03-2018 @ 00:17

De speed pedelec is een geduchte concurrent voor de auto voor woon-werkverkeer met een gemiddelde snelheid die weinig onderdoet voor de auto en daarmee qua reistijd meer zekerheid biedt dan de auto die al snel vaststaat in files tijdens de spits.

Maaarrrr... onze overheid wil helemaal geen alternatief voor de melkkoe die de auto is. Jaarlijks kan de overheid 25 miljard euro aan inkomsten op haar begroting bijtellen die door automobilisten opgehoest worden, zo'n 10% van de totale begroting...

De speed pedelec heeft een integrale kilometerprijs die 5x lager ligt dan de auto, een verschil dat vooral is te herleiden op vermeden belastingen en accijnzen ofwel een serieuze aanslag op de 25 miljard euro rijksinkomsten. Logisch dat de overheid weinig enthousiast is.

In België maakt de overheid een andere overweging (gezondheid, energieverbruik, milieu) en daar maakt de speed pedelec momenteel een ongekende opmars door.

Roland Haffmans (-)
04-03-2018 @ 12:00

"het aantal speed pedelecs groeide met 4.572 stuks in 2017 ten opzichte van 3.576 stuks in 2016.", dus die "ongekende opmars" van P.Lomito kent Nederland ook en als de "gemiddelde snelheid die weinig onderdoet voor de auto" kan dus dit voertuig best van het fietspad naar de rijweg. Mooi die steun vanuit de gebruikers voor een brommervrij fietspad.

Robert van der Sluiszen
04-03-2018 @ 18:02

Ronald Haffmans: ik zal mogelijk wel weer een standje krijgen van de beheerder hier, maar je berichtgeving hier is (wederom) onvolledig en daarmee ook onjuist. Het aantal kentekenregistraties voor speed pedelec is in 2017 inderdaad ca. 1000 hoger t.o.v. 2016. Maar "kentekenregistraties" bij RDW is iets anders dan "verkopen" door winkeliers. Door nieuwe verplichtingen aan speed pedelecs in 2018 (o.a. remlicht, claxon en kentekenplaatverlichting) moesten eind 2017 alle winkeliers hun oude restvoorraad aan speed pedelecs op kenteken zetten, anders konden deze na 1-1-2018 niet meer op kenteken worden gezet en waren deze onverkoopbaar !  Ze zijn zelfs hiervoor per brief gewaarschuwd door de RDW en de BOVAG. Gevolg: in de maand december zijn er bijna net zoveel speed pedelecs op kenteken gezet als van mei t/m september 2017. Wie goed naar de cijfers kijkt (jan. t/m november), komt tot de conclusie dat in 2017 hoogstwaarschijnlijk minder speed pedelecs zijn verkocht t.o.v. 2016 en in 2016 weer minder t.o.v. 2015. De "klad" is er in gekomen nadat - via de media - duidelijk werd dat er fietspadverbod zou komen voor de speed pedelec in Nederland (zomer 2015). En daar sta je - bibeko - weer in dezelfde autofile, als voorheen met je auto (maar toen wel droog). Voor medio 2015 was nog sprake van een sterke toename in de verkopen.
In Belgie zijn de regels voor speed pedelecs vriendelijker voor de gebruikers, want je mag op de meeste locaties van het fietspad gebruik maken. Nu ken ik de verkoopcijfers van speed pedelecs in Belgie niet goed, maar ik heb van verschillende partijen begrepen dat in Belgie in 2017 beduidend meer speed pedelecs zijn verkocht t.o.v. Nederland, terwijl Nederland beduidend meer inwoners kent (+ 33%).
Wat jij aangeeft, klopt niet. Wat Lomito aangeeft, klopt wel.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: