Kenniscentrum voor fietsbeleid

Achterwielmotor veiliger voor oudere e-fietser

2018
plaatje

Een elektrische fiets met de motor in het achterwiel is stabieler. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente. Een extra motor in het voorwiel is nog beter.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Vera Bulsink als promotieonderzoek. Het maakt onderdeel uit van het SOFIE-project (Slimme Ondersteunende Fiets). Binnen dat project wordt met behulp van computermodellen en een experimentele testopstelling de dynamica en de fietsstabiliteit van het fietsen en de fietsstabiliteit van oudere fietsers onderzocht.

Eén van de onderwerpen die daarbij aan de orde komen is de invloed van de fietsband op de stabiliteit. Daarvoor werd de hulp ingeroepen van de Universiteit van Padova die de nodige ervaring heeft met onderzoek naar banden van motorfietsen. Die ervaringen zijn verwerkt in het Nederlandse fiets-fietsermodel. Daaruit blijkt onder meer dat de verticale belasting op de fietsband een groot effect heeft op mechanische eigenschappen van de band en daarmee ook op de fietsstabiliteit. De bandenspanning en het merk van de fietsband maakt daarentegen weinig verschil.

Ook werd het effect van de plaats van de motor onderzocht en daar kwam uit dat een motor in het achterwiel meer stabiliteit biedt. Met een extra motor in het voorwiel, die alleen gebruik wordt voor het afremmen en eventueel herladen van de accu, verbetert de stabiliteit nog meer.

Dergelijke onderzoek loopt al een aantal jaren en is voor een deel al vertaald in een demonstratiefiets: de SOFIE-fiets waar ook Roessingh Research & Development aan meewerkte. De vraag is wanneer de onderzoekresultaten te zien zijn bij fietsen die je in de winkel koopt. De ervaring tot nu toe leert de fietsindustrie er maar beperkt op inhaakt. 

Nieuws
2015
Een fiets waarbij het zadel zakt als de fietser afremt waardoor het mogelijk is om met beide voeten aan de grond te komen. De SOFIETS moet ongelukken tijdens opstappen, afstappen en bij lage snelheden voorkomen.
Meinte Hospes
12-02-2018 @ 20:04

Het is niet duidelijk welke typen motoren betrokken zijn in het onderzoek. E-bikes met middenmotoren geven een stabiele wegligging, zijn middenmotoren ook in het onderzoek meegenomen? Zo ja, wat zijn de resultaten t.o.v. motoren in achterwiel en voorwiel? 

Hans van der Kraan
13-02-2018 @ 15:02

L.S.

Goede vraag van Meinte Hospes. Een middenmotor zorgt tevens voor een laag zwaartepunt, lijkt me niet slecht. Verder zou een link naar het onderzoek iinteressant zijn, zo het voor publicatie beschikbaar is.

"De ervaring tot nu toe leert de fietsindustrie er maar beperkt op inhaakt."
Dat roept de vraag op: "Hoe kan dat, waarom gebeurt dat niet?" Desinteresse? Gebrekkige communicatie van beide kanten?
Vriendelijke Groeten, Hans

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: