Kenniscentrum voor fietsbeleid

One million e-cyclists

26-03-2013

The number of e-cyclists in the Netherlands has reached one million in 2012. Ten percent of all cycling kilometres (which total 1.3 billion km per year) are being ridden on pedelecs .

plaatje

These figures come from a survey done by the Fietsberaad. Until recently these kinds of figures were not readlily available because the data from the official Statistics Bureau of the Netherlands, for instance, did not distinguish between “ordinary” bikes and pedelecs (bicycles on which the cyclist’s pressure on the pedals is amplified electrically per pushing movement up to speeds of 25 km/h).
The fact that seniors make use of the pedelec is confirmed by this research. 10% of seniors aged 60 and above now own a pedelec. One fourth of all cycling kilometres ridden by this age group are made on a pedelec. This also applies to middle-aged women (46-60 years). Pedelec ownership is even somewhat higher for this group than for the seniors, namely 13%.
The number of cycling kilometres ridden by those aged 60 and above has risen remarkably in recent years, and this is particularly the case for women. Women in this age group cycled 50% more kilometres in 2010 than they did in 2000. This was not only because there were more people aged 60 and above, but also because of the advent of the pedelec.
Each pedelec was found to make an average of 31km per week. This is significantly more than the 18 kilometre average for regular bikes. While the number of kilometres cycled on a normal bike decreases with advancing age, the number of kilometres cycled on a pedelec remains unchanged as the cyclist gets older. The Cycling Council also investigated how fast people cycle on a pedelec. The average is 18.7 km/hr (a bit slower for those aged 60 and above). That is certainly not very fast. The full research report will be available in the spring of 2013.

Notitie
Jolanda van Oijen (XTNT), Otto van Boggelen (Fietsberaad) , Fietsberaad
2012
Deze notitie geeft in kort bestek de belangrijkste conclusies van een onderzoek naar het bezit en het gebruik van elektrische fietsen. In het voorjaar van 2013 verschijnt het complete rapport.
J. van Zelderen (Stichting Ik wil fietsen)
27-11-2012 @ 11:19

Of je daar blij mee moet zijn, betwijfel ik.

Waarom wordt de Ligfiets niet veel meer gepromoot?

Deze is Milieuvriendelijk, Comfortabel en Sneller.

Linda Blankenstein (&Morgen)
03-12-2012 @ 11:43

Het zou interessant zijn als in dit onderzoek ook de rol van de e-bike in het woonwerkverkeer duidelijk wordt.

W.T. de Vries
04-12-2012 @ 15:01

@VanZelderen: e-Fietsen zijn door hun verregaande gelijkenis met "gewone" fietsen heel gemakkelijk inpasbaar in de beschikbare infrastructuur: fietspaden en overige verkeersinfrastructuur, fietsenstallingen, fietswerkplaatsen, fietsendragers, etc.
De afgelopen jaren hebben we het allemaal gezien: de e-fiets kwam, zag en overwon. Ligfietsen, met inbegrip van velomobielen, hebben die slag verloren en zullen altijd een niche in de fietsenmarkt blijven. Er zijn meestal een of meer speciale redenen waarom ligfietsers voor hun fiets hebben gekozen.
'k Weet er alles van: meerdere ligfietsen en een velomobiel gehad, en heb momenteel 2 ligfietsen. Een derde is in aantocht (met Bionx-ondersteuning :-)
 

@Blankenstein: 'k Heb het al op meerdere plaatsen geschreven: ik hoop dat de e-fiets een heel zware concurrent wordt van de elektrische auto. Zo milieuvriendelijk is de e-auto niet, vooral niet wanneer ook de fabricage ervan en het gebruik van redelijk exotische metalen worden betrokken bij de beoordeling op milieuaspecten.

'kHeb het gevoel dat als de overheid hierbij een duwtje in de goede richting geeft, mijn hoop een grotere kans heeft om vervuld te worden.

Kees van Malssen (Nederlandse Ligfietsvereniging NVHPV)
05-12-2012 @ 09:07

De e-bike moet vooral als alternatief voor de (e)-auto gezien wordt. Daarmee is het een partner van gewone fietsen, racefietsen en ligfietsen in alle soorten en maten.

Goed te zien dat de e-bike mensen tenminste deels in beweging houdt. De (lig)fiets is bij uitstek geschikt als de actieradius van de e-bike (of het tempo: max 25 km/h met ondersteuning) voor de gebruiker te laag, klein is.

Maatregelen in infrastructuur die goed zijn voor de e-bike zijn voor een groot deel (niet alles!) ook goed voor andere fietsers.

Daarnaast blijf ook ik me inzetten voor echt fietsen, vooral door heel veel het goede voorbeeld te geven en vrijwel alles per fiets te doen. Daarmee laat ik zien dat de fiets echt heel breed inzetbaar is, in al zijn verscheidenheid.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: