Kenniscentrum voor fietsbeleid

Londen Goes Dutch

11-03-2013

Burgemeester Boris Johnson van Londen wil ruim een miljard euro investeren in de fiets. Zijn inspiratiebron is Nederland. Via de Nederlandse Ambassade in Londen en met inbreng van Nederlandse fietsdeskundigen is de afgelopen tijd veel bekendheid gegeven aan de Nederlandse aanpak.

plaatje

De Ambassade zette samen met London Cycling Campaign en ondersteund door een aantal Nederlandse bedrijven, de campagne 'Love London, Go Dutch' op in aanloop naar de burgemeesterverkiezingen in mei 2012. Deze campagne riep de kandidaten, waaronder de conservatieve Johnson, op zich te committeren aan de "Go Dutch" principes die de fietsvoorzieningen in de stad moesten aanpassen naar Nederlands voorbeeld. De Ambassade organiseerde verder in het najaar van 2012 tevens een serie zeer succesvolle conferenties over fietsen in Londen, Bristol, Edinburgh en Manchester met als doel Nederlandse expertise op het gebied van stedelijke infrastructuur, fietsen en transport op de kaart te zetten. 
In het Londense fietsplan plan wil Johnson de miljoenen onder andere uitgeven aan 'Dutch Style' gesegregeerde fietspaden, 'Mini-Hollands' (een soort proefgebieden die volledig worden 'vernederlandst') en 'Cyclehubs' bij stations zoals de grote fietsenstallingen die in Nederland gewoon zijn.
Belangrijk element in de plannen is de Crossrail for the bike, een 15 km lange vrijliggende fietsroute dwars door de stad. Het moet de langste vrijliggende route van Europa worden en het hart vormen van het nieuwe Tube network. Dat zijn fietsroutes die parallel lopen aan metrolijnen en buslijnen, en ook dezelfde naam meekrijgen zodat iedereen ze weet te vinden. Dat geef ook aan dat het ontlasten van de metro – naast het terugdringen van het autoverkeer – een belangrijke reden vormt om in de fiets te investeren.
Daarnaast komt er een stelsel van Quietways, volledig bewegwijzerd voeren door rustige straten tot in de voorsteden. Londen hoopt daar vooral nieuwe fietsers mee te overtuigen. Waar nodig zal de snelheid voor het autoverkeer worden teruggebracht tot 30 km/uur. Verder wordt het gebruik van de elektrische fiets – ook in de vorm van leenfietsen – gepromoot. Het aantal gewone Barclay-leenfietsen wordt opgevoerd tot 11.000.
Probleem is nog wel op het plan financieel rond te krijgen. Er is 300 miljoen pond beschikbaar, de rest moet nog bij de regering worden gehaald.

Riet Beukert (particulier)
23-04-2013 @ 21:50

Geweldig dat deze man wat verder kijkt dan zijn neus lang is. Maar al te vaak wordt de fiets in NL gezien als een probleem in plaats van als een oplossing en wordt er over fietsen en fietsers gezeurt en kijken we in dit land altijd achteroverleunend naar landen die het slechter doen met verkeer? En waarom kunnen we die fietsexpertise niet (meer) te gelde maken zoals we dat ook doen met onze waterhuishouding.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: