Kenniscentrum voor fietsbeleid

Cost-benefit analyses also possible for cycling projects

10-09-2012

A switch from the car or bus to the bike has a positive social benefit that can vary from a few Euro cents per kilometre when switching from car to bike, to about 50 cents when switching from bus to bike. This is the result of an exploratory study to assess the application of cost-benefit analyses to cycling projects.

plaatje

Cost-benefit analyses have been for a long time part of normal procedure for large infrastructure projects. The Ministry of Infrastructure and Environment has been using the so-called OEI (Overzicht Effecten Infrastructuur) methodology. For bicycle infrastructure this methodology has been applied little or not at all, partly because the investments are relatively small. For this reason, the Ministry of Infrastructure and Environment has asked several bureaus (such as the Decision and Transaction Management Centre) to quickly investigate the possibility of applying OEI to cycling measures.
By way of a trial, a comparison was made between the social costs and benefits of travelling a kilometre by bicycle with costs and benefits of travelling a kilometre by car and by bus. After allowing for some margin in the calculations, it turns out that the switch from bus to bike yields a benefit of about 50 Euro cents per kilometre. The switch from car to bike in rural areas yields a benefit of 4 to 7 cents per kilometre and 11 to 41 cents within city limits. These are the amounts that society must be able to pay if it wishes to persuade someone to commute by bike, according to the researchers.
The cost and benefits of a new bicycle bridge over the Amsterdam-Rijnkanaal waterway were also calculated. The bridge would establish a direct link between Leidsche Rijn and Oog in Al. On average the calculated amounts are in favour of the bicycle bridge. The costs would outweigh the benefits only in the most pessimistic scenarios.
The conclusion of this exploratory study is that cost-benefit analyses of cycling infrastructure projects, as well as of other cycling measures, are a useful instrument to assist decision-making. On the other hand, this exercise also revealed that while a good basis for decision-making may have been established, the methodology, parameters, and traffic models are all less evolved than those used for cost-benefit analyses of large infrastructure projects. According to the study report, there should be follow-up research in this area.

Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 19
2008
De maatschappelijke kosten/baten van de fiets laten zich niet eenvoudig uitrekenen. Behalve een betere gezondheid, levert  substitutie van autoritten door fietsritten ook op andere punten winst op. Bijvoorbeeld omdat de fiets nauwelijks milieuproblemen kent. Er is geen onderzoek bekend dat alle aspecten dekt. Maar de optelsom van een aantal deelonderzoeken maakt wel duidelijk dat de maatschappelijk winst aanzienlijk is. De vraag is wel hoe die winst te verzilveren.
Nieuws
2010
De fiets kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van de verkeerscongestie en de parkeerproblemen in de binnensteden. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het Fietsberaad waarbij de effecten van een toename van het fietsen in een middelgrote stad zijn uitgerekend. Daarnaast levert de fiets een bijdrage aan het verminderen van een aantal andere problemen, bijvoorbeeld ten aanzien luchtkwaliteit en bewegingsarmoede.
Rapport
Kees van Ommeren en Willem Goedhart , Decisio
2012
Het ministerie van I&M gebruikt de OEI-methodiek (Overzicht Effecten Infrastructuur) voor het opstellen van koste-batenanalyses. Voor fietsinfrastructuur is deze methode tot op heden niet of nauwelijks ingezet, mede omdat de investeringsbedragen veelal relatief beperkt zijn. Daarom heeft het I&M aan Decisio en Transaction Management Centre opdracht gegeven een quick scan uit te voeren naar mogelijkheden om OEI in te zetten voor fietsmaatregelen.
Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 29
2012
Een autosnelweg kost enkele tientallen miljoen per kilometer, een spitsstrook altijd nog pakweg drie miljoen euro. Maar voor een half miljoen leg je ook een volwaardig fietspad aan. Natuurlijk komt er veel meer kijken bij de afweging auto of fiets. Toch rijst de vraag of de fiets wel voldoende 'tussen de oren' zit bij de beleidsmakers. De ontwikkeling van een kosten-batenanalyse, ofwel een fiets-KBA, zou hieraan kunnen bijdragen.
Ian Ker (CATALYST)
04-12-2012 @ 03:29

I am a little bemused by the statement that cost-benefit analysis could  be used to assist decision-making but that "the methodology, parameters, and traffic models are all less evolved than those used for cost-benefit analyses of large infrastructure projects". Whilst it is certainly true that traffic modelling is, at best, rudimentary for cycling, I have been undertaking benefit-cost analysis of cycling projects and programs (and also active travel programs more generally) in Australia for a decade, largely using conventional methodology and values, always with results that are at least as good as for most urban transport projects.

Ian Ker, CATALYST, Perth, Western Australia

B Clarke
05-12-2012 @ 19:26

"These are the amounts that society must be able to pay if it wishes to persuade someone to commute by bike, according to the researchers."

To me, "must be able to pay"  would be better expressed as "can pay", or something like "Society can pay these amounts to get people to bike and still recieve a positive return on the investment."

"Must" is normally a stronger word, but in this case, the sentence turns around the emphasis and makes it sound as if getting people to bike is going to cost society, instead of the emphasizing the benefits.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: