Kenniscentrum voor fietsbeleid

Bike airbag tested in crash test

20-12-2012

A special Bike Crash Airbag was successfully demonstrated at the Automotive Campus in Helmond. This airbag is the result of research commissioned by the Ministry of Infrastructure and Environment and the Dutch Cyclists' Union in order to improve the traffic safety of vulnerable road users such as cyclists and pedestrians.

plaatje

Under the considerable interest of an international audience, including several car manufacturers, a dummy mounted on a bicycle was hit at 40 km per hour by a car fitted with the airbag. The airbag activated correctly, thereby properly protecting the head and upper body parts of the dummy.
In recent years, almost 100 cyclists and 50 pedestrians per year were killed in accidents involving a car. Under commission by Minister Schultz van Haegen (Ministry of Infrastructure and Environment) and the Dutch Cyclists' Union, the SaveCAP consortium of companies researched the most appropriate solutions to the problem of reducing the number of traffic casualties among cyclists and pedestrians. Fitting automobiles with an automatic braking system and/or an airbag on the windscreen seem most promising.
Volvo already has an airbag for pedestrians and an automatic braking system in one of their models on the market. These two features are slightly more difficult to achieve for cyclists. Cyclists have to be detected earlier. For pedestrians, a sensor that detects something straight ahead is sufficient, but for cyclists this is not good enough. The sensor developed in the SaveCAP project allows cyclists to be detected in a 40-degree arc. The cyclist' s airbag (which is also very effective for pedestrians) is larger than the pedestrian airbag and, in particular, covers the door jambs.
According to TNO, the research shows that a combination of automatic braking and the airbag would have allowed 70 cyclist and 30 pedestrians per year to survive the accidens in the Netherlands. Similar results are expected for those seriously injured. According to TNO it will take about 5 years

Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer 31
2012
Ondanks de sterke fietstraditie kent Nederland nauwelijks een wetenschappelijke traditie in het onderzoek naar de veiligheid van fietsers. Mede daarom is Noaf opgericht. Dat is een nieuw samenwerkingsverband van organisaties die de verkeersveiligheid voor de fietser willen vergroten door wetenschappelijk onderzoek. SWOV, TU Delft  en TNO geven een indruk van wat er nu al speelt op dit terrein.
Nieuws
2010
Het Zweeds-Amerikaanse bedrijf Autoliv gaat dit najaar een airbagsysteem voor fietsers testen in Amsterdam, zo meldt de Fietsersbond. Met een verplichte airbag aan de buitenkant van de auto kunnen in Europa honderden levens van fietsers gered worden. De Fietsersbond verwacht dat in 2015 de airbag in productie kan worden genomen.
Video
2012
 Helmond - 8 november 2012
Video
2012
Helmond - 8 november 2012
Nieuws
2008
Airbags aan de buitenkant van de auto kunnen op jaarbasis 60 dode fietsers en 1500 zwaargewonden schelen. Dat concludeert de Fietsersbond na onderzoek van TNO naar botsingen tussen auto’s en fietsers.
Nieuws
2006
Als auto's uitgerust worden met 'zachte' voorruiten, kan dat jaarlijks tientallen dodelijke verkeersongevallen met fietsers schelen. Dat concludeert de Fietsersbond uit verkennend onderzoek van TNO. TNO heeft in opdracht van de bond met een speciaal computerprogramma botsproeven tussen een auto en een fiets gesimuleerd.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: