Kenniscentrum voor fietsbeleid

Bicycle highways profitable

20-06-2011

The proceeds that can be attributed to bicycle highways considerably outweigh the costs. The next couple of years approximately €100 million will be invested in bicycle highways in the Netherlands. That will lead to future annual profits of at least €144 million in travel time gained, better health and environmental benefits.

plaatje

Goudappel Coffeng consultants has calculated this by means of a traffic model. It employed two different scenarios: one involving the construction of 675 km of bicycle highways and another one with the additional assumption that by 2020 half of all cyclists will employ an electric bicycle.
The number of car journeys will fall by 0.7% in the first scenario and if the electric bicycle continues its advance, by 1.6%. The number of journeys by public transport falls more: by 0.9% and 2.7% respectively. The number of bicycle journeys increases by 1.3 and 3.3% respectively.
Goudappel also studied the mobility effects for the region Rotterdam/Den Haag in particular. There car use decreases by 1.4 and 2.3% respectively and public transport by 2.3 and 3.9% respectively. The number of bicycle journeys increases there by 2.2 and 3.8% respectively.
For the entire country, improved bicycle provisions will cause travel times by car to fall by 3.8 million hours, as a result of less congestion, and 9.4 million hours due to increased use of electric bikes respectively. Assuming a value of € 10 for an hour’s travel by car, this will yield approximately € 40 million a year in the case with only bicycle highways, growing to €100 million with bicycle highways in combination with an increased use of electric bicycles. Health effects will contribute another €250 million to the ‘electric scenario’ according to the model calculation, as well as €8 million thanks to the CO2 reduction. Overall this leads to a profit of €358 million. For the scenario without electric bicycles Goudappel calculates proceeds of €144 million annually.

Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer
2007
In dit artikel worden de kansen beschouwd van het project ‘Met de Fiets minder Files’. Met het project wil V&W een aantal fietsroutes langs filetrajecten verbeteren en evalueren of dat effect heeft op de congestie.
Rapport
MuConsult
2010
Het project Fiets Filevrij wil met mooie fietsroutes automobilisten verleiden ook op de wat langere afstanden de auto te verruilen voor de fiets. Tot nu toe is dat nog niet echt hard te maken, blijkt uit de evaluatie.
Artikel
Otto van Boggelen - coördinator Fietsberaad , Fietsverkeer 26
2010
Regionale snelfietsroutes staan de laatste tijd sterk in de belangstelling. Dat is grotendeels te danken aan het project ‘Met de fiets minder file’, dat de Fietsersbond en het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2007 startte. Vijf routes werden geselecteerd, met als ambitie 5 procent minder middellange autoritten op de snelweg. Inmiddels zijn verschillende evaluatiestudies verschenen. Een analyse van de bevindingen.
Nieuws
2008
Om de concurrentie-positie van de fiets te versterken is het project ‘Met de Fiets minder Files’ gestart met vijf kansrijke, comfortabele, snelle routes op plekken waar normaal vaak files staan. Over het project, de routes, en de mogelijkheden voor werkgevers en werknemers is een speciale website in het leven geroepen. Te vinden op www.fietsfilevrij.nl.
Wil van Egdom (Bikebuilders)
04-04-2011 @ 14:39

Een mooi en gunstig onderzoeksresultaat. Het zou interessant zijn om ook te onderzoeken onder welke voorwaarden en hoe de gemiddelde snelheid op de fietssnelwegen zou kunnen worden verhoogd. Een gewone fiets kent uiteraard geen maximum snelheid maar elektrische fietsen mogen nu maximaal 25 Km/h. Technisch is een hogere snelheid makkelijk te realiseren.

Het is te verwachten dat het aantal fietsforensen nog sterker kan toenemen wanneer elektrische fietsen op fietssnelwegen zou worden toegestaan bijvoorbeeld 35 Km/h te rijden. Daarmee wordt het verschil tussen gemiddelde snelheid van de auto en van de fiets nog kleiner en, gecombineerd met onbezweet op je werk komen worden forensen hiermee extra verleid om de fiets te pakken in plaats van de auto.  

Beer Pijpker (Fietsersbond)
04-04-2011 @ 15:11

Prima idee, die snelle elektrische fiets! Gezien de snelheid wordt het wel een bromfiets (zonder brom) dus met geel kentekenplaatje, rijbewijs AM en helmplicht. Geen bezwaar als het een wielrenhelm is. In de tour is die ook verplicht. En dan gelijk maximaal 45 km/uur en constructieve eisen stellen aan deze elektrische fiets.

Wil van Egdom (Bikebuilders)
04-04-2011 @ 15:24

Persoonlijk vind ik dat het een groen kentekenplaatje moet worden. :-) Wat de industrie betreft kan dit idee overigens worden gerealiseerd. 

"The industry also suggested that two new sub-types be created: For cycles with pedal assistance not excluded from the type-approval, ETRA proposes the following definition: “Cycles with pedal assistance which are equipped with one or more auxiliary electric motors having a combined maximum continuous rated power not exceeding 1 kilowatts, of which the output is cut off as the vehicle reaches a speed of 45 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.”

bron: Industry asks EC to Double Pedelec Power

Marc Beek (BeeWise)
05-04-2011 @ 15:32

Volgens mij is de bijgeplaatste foto van het fietspad langs de A12 tussen Zoetermeer en Den Haag vlak voordat deze bij het prins Clausplein onder de A4 doorduikt. Dit fietspad is helaas juist exemplarisch voor wat er fout is gegaan (en gaat) bij het realiseren van goede interlokale fietsverbindingen! 

Bekijk het gebied eens via de satelietfoto's van google: verbindende rechte lijnen (snelweg en spoor) en een slingerpad (het fietspad): elke (afslag van) snelweg of spoor zorgt voor een enorme omrijfactor voor de fiets! In de gemeente Leidschendam - Voorburg ontbreekt het fietspad (in het oude centrum) en is zelfs gepoogd de fietser op deze snelste route te weren (zie hieronder). Als oplossing zijn door stadsgewest Haaglanden volgens de 'laddermethode' van SOAB paralelle alternatieven gecreeerd (eentje aan de zuidkant van de A12 en twee in het verlengde van de NORAH), maar ook deze bevatten onvolkomen (o.a. ontbreken fietsbrug over de Vliet bij Hofwijck). 

Interlokale fietsroutes in stedelijke omgeving, en ook nogeens door historisch gevormd gebied, zal knip- en plakwerk blijven. Aansluiten op lokaal en/of recreatief verkeer lijkt me dan het hoogst haalbare, maar zelfs dat lijkt in Nederland niet te lukken (bij het Rijnwaalpad, de snelfietsroute tussen Nijmegen en Arnhem, moet het fietspad buitenom het tussenliggende nog aan te leggen (!) natuurgebied).  

 Zie ook: http://www.adofans.nl/article/05143/FIETSVERBOD%20VOOR%20ADO%20HOOLIGANS.htm

 

Tom Godefrooij (nvt)
18-04-2011 @ 10:25

Volgens mij moeten we dat helemaal niet willen: electrische fietsen die ook boven de 25 km/u trap-assistentie blijven verlenen. Tenminste niet gemengd met 'gewone' fietsers. Hebben we net de brommers van het fietspad af, krijgen we ze weer terug zonder dat we ze aan horen komen. En op helmdraagplicht zitten we al helemaal niet te wachten.

Pieter Jan Stallen (PUBLICPASSES)
19-04-2011 @ 12:14

uh... het leven is natuurlijk tobben maar toch: zit er op electrische fietsen geen bel meer ?  

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: