Kenniscentrum voor fietsbeleid

Utrecht beproeft groene golf voor fietsers

2015
plaatje

Rond de start van de Tour de France werd de Light Companion voor het eerst gepresenteerd. Een geavanceerde groene golf voor fietsers. Het systeem kreeg een eerste echte praktijktest.

Innovatiebureau Springlab ontwikkelde in samenwerking met de gemeente Utrecht de Light Companion.

Het idee is dat fietsers een meelopend groen lampje volgen, om zo zonder te stoppen het volgende verkeerslicht te kunnen passeren. Het systeem detecteert iedere fietser afzonderlijk en berekent hoe hard deze moet fietsen om het groene licht te halen. Vervolgens krijgt elke fietser een eigen groen LED lampje om te volgen. Per fietser zal de snelheid verschillen, maar de snelheden blijven altijd goed te doen voor alle fietsers.

Het verwachte voordeel van de Light Companion is dat deze ervoor zorgt dat fietsers in groepen aankomen bij het verkeerslicht. Hierdoor kan de wachttijd voor fietsers verkort worden en wordt de doorstroom van het hele kruispunt verbeterd.

Op de Kardinaal de Jongweg is een prototype getest. Uit een analyse moet vervolgens blijken of de Light Companion past bij de uitvoering van het actieplan Utrecht Fietst! 2015-2020, dat een betere doorstroming voor fietsers als doel heeft, zo laat de gemeente weten.

Roland Haffmans (-)
03-11-2015 @ 19:11

Deze nieuwe versie verschilt niet van de vorige. "Het verwachte voordeel van de Light Companion is dat deze ervoor zorgt dat fietsers in groepen aankomen bij het verkeerslicht." Dat zou heel mooi zijn, maar dan moet de fietser aanwijzingen krijgen om langzamer of soms sneller te fietsen om zo op het juiste tijdstip bij het verkeerslicht te geraken en met groen kunnen doorfietsen. Dat bespaart de inspanning om na stilstand voor roodlicht we op gang te komen. Daarvoor is het nodig om de voordurende stroom fietsers op te delen in verschillende afzonderlijke groepen, waarbij de tussenruimte afhankelijk is van de fietsroodtijd van het verkeerslicht. Hoe korter de roodtijd hoe gemakkelijker dit gaat!

Voor een universitaire instelling moet zoiets toch te ontwikkelen zijn!

 

Jaap de Lange
04-11-2015 @ 09:53

Op de meeste kruisingen worden verkeerslichten aangestuurd door het verkeersaanbod. Dus er is geen vast patroon van rood en groen voor alle richtingen. Als er geen voertuigen staan te wachten, blijft het licht op rood. Dat is erg efficient. 

Het gebruik van een groene golf impliceert dat kruisingen op vaste tijden rood en groen licht geven. Gaat dit niet ten koste van de efficientie, m.a.w. als er geen fietsers langskomen gaat toch het licht op groen zodat andere weggebruikers onnodig moeten wachten? 

Roland Haffmans (-)
04-11-2015 @ 23:03

@Jaap de Lange, Bij deze groene golf worden fietsers ver voor de kruisimg aangemeld om tijdig groen te bekomen rekening houdend met de afstand tot de kruising en de fietssnelheid.

"Het gebruik van een groene golf impliceert dat kruisingen op vaste tijden rood en groen licht geven" waarom zou dit noodzakelijk zijn, met variabele tijden kunnen ook.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: