Kenniscentrum voor fietsbeleid

Stapje voor stapje naar de fietsstad

Dirk Ligtermoet & Ron Hendriks , Fietsverkeer 36
2015

Lot van Hooijdonk werd in 2014 wethouder verkeer namens Groen Links. Ze is vastbesloten de fietsambities van haar voorgangers om te zetten in daden. ‘Maar ik ziet het niet komen van grote stoere besluiten. Het moet langs de geleidelijke weg, anders krijg je alleen maar polarisatie.’ 

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

De kiem voor het succesvolle Utrechtse fietsbeleid werd al een aantal jaren geleden gelegd door de verschillende wethouders verkeer. Het beleid van de huidige wethouder Lot van Hooijdonk sluit daar naadloos op aan. Van Hooijdonk: "Voor mij staat de fiets symbool voor hoe je als stad wilt zijn. Als je het hebt over Utrecht als mondiale Fietsstad, gaat het niet zozeer over fietsen en infrastructuur. Een Fietsstad kenmerkt zich door de menselijke maat, denken vanuit de gebruiker. Om een stad die emancipeert, waar bijvoorbeeld ook ouderen en kansarmen mobiel kunnen zijn."

Met een Stadsgesprek fiets peilde Van Hooijdonk wat er leeft onder de Utrechtse fietsers. Die zitten onder meer met te lange wachttijden bij verkeerslichten, te weinig ruimte op het fietspad en fietsparkeerproblemen. Zaken waar de gemeente op inspeelt met de ontwikkeling van 'stadsboulevards', het terugdringen van de auto cq. het autoparkeren en de aanleg van fietsparkeervoorzeiningen

 

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: