Kenniscentrum voor fietsbeleid

Meer groen licht voor fietsers door warmtesensor

2016

In Rotterdams is een warmtesensor in gebruik genomen die aan de hand van lichaamswarmte meet hoeveel fietsers bij het rode licht op het Churchillplein staan te wachten. Zijn dat er veel, dan gaat het verkeerslicht langer en vaker op groen.

Het is volgens Rotterdam de eerste keer dat zo’n sensor op deze manier wordt gebruikt in Nederland. Wel heeft men warmtedetectie in Utrecht beproefd voor het detecteren van voertuigen (waaronder fietsers) en het tellen van fietsers om op basis daarvan cycli van verkeerslichten aan te passen. In Rotterdam stuurt de detector direct de verkeerslichten aan.

Als locatie is gekozen is voor Churchillplein, op de hoek van Blaak en Coolsingel. Hier moeten fietsers soms lang wachten (tot twee minuten). Ook de Fietsersbond heeft gevraagd om maatregelen op dit kruispunt. Er ligt wel een detectielus in de grond om te meten of er fietsers staan, maar de warmtesensor reikt verder. Wanneer veel fietsers staan te wachten, geeft de sensor een signaal af waardoor de fietsverkeerslichten langer en vaker groen licht geven.

De verwachting is dat de wachttijd voor fietsers met 30% tot 50% afneemt.

Rotterdam meldt meer maatregelen die genomen zijn om fietsers te kunnen laten doorfietsen. Zo is de afstelling van verkeerslichten op ruim 20 plekken verbeterd. Deze plekken waren aangewezen door fietsers die vonden dat ze hier te lang moesten wachten. Bij het regulier vervangen van verkeerslichten – op 15 kruispunten per jaar - is ‘voorrang voor fietsers en openbaar vervoer’ voortaan uitgangspunt. Op verschillende plekken langs de drukste fietsroute tussen Noord en Zuid wordt in 2016 en 2017 geëxperimenteerd met een advies hoe hard of langzaam te fietsen om het volgende groene licht te halen.

Roland Haffmans (-)
21-09-2016 @ 12:13

"op de hoek van Blaak en Coolsingel moeten fietsers soms lang wachten (tot twee minuten)"  -  "De verwachting is dat de wachttijd voor fietsers met 30% tot 50% afneemt."

De wachttijd kan ook dan oplopen tot 70 of 80 seconden, ver boven een redelijke maximale wachttijd op een hoofdroute fietsroute, het wordt alleen minder slecht.

Etienne Bral (Fietsersbond)
22-09-2016 @ 07:59

De sensor reageert op warmteverschil tov de omgeving. Dan zullen de fietsers moeten potloodventen om meer respons te krijgen.Even die warme jas  of jack opengooien om sneller aan de bak te komen. Hoe werkt dat samen met de sensors ( met aaitoetsen en lussen) die er al zijn, want bij weinig fietsers moet er ook een redelijke wachttijd zijn?

Etienne Bral, actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Jan Pielkenrood (Fietsersbond-Alkmaar)
24-09-2016 @ 13:44

In de omgeving Alkmaar (en waarschijnlijk tot ver daar buiten) wordt alles geregeld met lussen. Bij 9 van de 10 lichten is de drukknop overbodig en reageert de lus prima op mijn aluminium fiets. Je krijgt als enkele fietser 5 seconde (en mag daarna de oversteek afmaken, wat sommige fietsers niet snappen). Het kan oplopen tot 20 seconde groen bij veel fietsen en dat wordt gewoon met dezelfde lus gemeten. Alle fietsers komen dus gewoon over en cyclustijden liggen inmiddels rond de 45 seconde. Allemaal erg verbeterd, maar veel fietsers snappen niet hoe het werkt. Zo gaan ze naast de lus staan omdat daar nog de paal met knop is. Ze kijken niet naar de aftellers en ook niet naar de knop waar soms een  meldingslampje in zit dat de lus je gezien heeft. Soms zie ik dat fietsers hun groen missen. Ze drukken - kijken om zich heen - krijgen binnen een paar seconde groen - en net als die op rood overgaat gaan ze eens naar hun licht kijken. Een beetje eenduidige aanpak met duidelijk zichtbare lussen (maak dat vlak geel) en een duidelijke retourmelding in de knop zou al veel schelen. Daarbij is het vreemd dat de voetgangers lichten zoals de Amerikaanse lichten aan de overkant staan en de fietslichten net als de autolichten aan de eigen kan. Vooral omdat fiets- en voetgangerslichten vaak gelijktijdig gaan. Sommige fietsers zien bij het fietsen dat het voetgangeerslicht halverwege op rood springt en denken dan dat ze de oversteek niet af mogen maken. Als het goed is zit er voldoende ontruimingstijd in de regeling en kan het na rood nog 20 seconde duren eer de eerste auto's kruisen.

Roland Haffmans (-)
25-09-2016 @ 18:01

@Jan Pielkenrood,  "Als het goed is zit er voldoende ontruimingstijd in de regeling en kan het na rood nog 20 seconde duren eer de eerste auto's kruisen."

- Waar is zo'n uitzonderlijke ontruimingstijd van zo'n 20 seconden?  Dat lange wachten lokt roodlicht negatie uit en bevordert daarmee verkeersonveiligheid. 

Jan Pielkenrood (Fietsersbond-Alkmaar)
25-09-2016 @ 19:21

@Roland: Huiswaarderweg/Schinkelwaard in Alkmaar-Noord. En het is nodig. Dwz de fietsers moeten er 8 rijstroken oversteken en dat wil je wel heelhuids halen. Voetgangers mogen er niet oversteken omdat het dan nog langer gaat duren. Er zijn fiets/voetgangertunnels, maar die vinden veel fietsers teveel om of niet sociaal veilig. De ontruimingstijd is overigens 15 seconde en het duurt dan nog 5 seconde eer de eerste auto de fietsoversteek kruist. Bij elkaar heb je dus 20 seconde na oranje om de overkant te halen. Het gaat overigens maar om 1 fietsoversteek in 2-richtingen. De totale cyclustijd valt er behoorlijk mee.

Fietsers laten het hier wel uit hun hoofd om roodlicht te negeren. Er is wel een bepaalde stroom auto's die erg lang door donker rood blijben rijden. Heeft overigens niets met deze fietsoversteek van doen.

In mijn reactie schreef ik overigens 'kan' omdat het doorgaans niet nodig is.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: