Kenniscentrum voor fietsbeleid

Meer dan stickers en bierviltjes

Ron Hendriks , Fietsverkeer 24
2010

De Tour de France en de Giro vertrekken dit jaar uit Nederland. Gemeenten en provincies die door de wielerronden worden aangedaan, gebruiken het als kapstok om fietspromotionele activiteiten aan op te hangen. Ook is net de campagne ‘Heel Nederland Fietst’ gestart door de Fietsersbond en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen. En de BOVAG timmert aan de weg met ‘Natuurlijk pak ik de fiets’. Ondertussen introduceren gemeenten ook lokale meerjarige promotieplannen.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Nederland Fietst wil de koepel vormen boven regionale en lokale campagnes. Daar gebeurt inmiddels al het nodige. De campagne ‘Met belgerinkel naar de winkel’ loopt in zo’n twintig gemeenten in Gelderland en Utrecht . En 's-Hertogenbosch heeft plannen klaar liggen om lokaal de fiets actief te gaan promoten. 
Wielwijk is een wijk in Dordrecht waar op lokaal niveau aandacht is voor fietspromotie onder het motto Wielwijk Fietst'. Ondertussen trekt Zeeland dit jaar alle registers open in het ‘Jaar van de Fiets’ met een serie activiteiten en evenementen, geïnspireerd door de doorkomst van de twee grote wielerrondes. Het provinciale draaiboek vermeldt zes ‘etappes’ waarin verschillende thema’s aan de orde komen, zoals welzijn, recreatie, bereikbaarheid van de kust en verkeersveiligheid. Ook in Rotterdam en Amsterdam staan activiteiten op stapel rond de twee wielerrondes.

Rapport
Fietsberaad , Fietsberaad
2009
Een overzicht van een aantal communicatie- en promotiecampagnes in het fietsbeleid in Nederland.
Nieuws
2009
Den Bosch wil het fietsaandeel binnen de gemeentegrenzen laten groeien van 33 procent tot 44 procent. Daarvoor wil men veel uit de kast trekken. Niet alleen wordt het fietsnetwerk opgewaardeerd en ontvlochten van het autoverkeer, ook wil men gemeentelijke fietsparkeernormen hanteren en fietsers opnieuw in het voetgangersgebied toelaten.
URL
2010
Heel Nederland Fietst is een 3-jarige campagne die mensen activeert, organisaties mobiliseert, fietsbeleid integreert en de fiets positioneert. De campagne is gestart in 2010.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
De campagne ‘Met Belgerinkel naar de Winkel’ is een jaarlijks terugkerende campagne met als doel het gebruik van de fiets voor korte afstanden te stimuleren door fietsers te belonen.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
Voor de inwoners van Tilburg is de campagne Tilburg Gek op Fietsen opgezet om te laten zien dat fietsen een leuke en ontspannende bezigheid is.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
De themaregel van de campagne Tijdreizen luidt ‘Win reistijd in Haaglanden door slim te kiezen’. De reiziger krijgt de de keuze uit verschillende vervoersmogelijkheden die tijdswinst opleveren.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
Actie van de Gemeente Eindhoven waarbij inwoners van Eindhoven door middel van een brochure en andere communicatiemiddelen geattendeerd worden op gratis graveren en registreren van hun fiets met een unieke persoonlijke code. Het gaat niet om postcodes graveren.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
Woon-werkers die reizen van Zaanstad/Amsterdam-Noord naar Amsterdam konden één week lang per dag € 5 verdienen door op de fiets naar het werk te gaan.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
In de campagne Wielwijk Fietst! is een speciaal logo ontwikkeld. Het logo is bij alle fietsactiviteiten van de campagne gebruikt om zo de herkenbaaheid van de fietspromotie te vergroten.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
Trappers is één van de beloningssystemen in Nederland voor het stimuleren van fietsgebruik onder werknemers.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
Om het autoverkeer rond scholen terug te dringen heeft DTV Consultants het spel met de Verkeersslang geïntroduceerd. De kinderen moeten gedurende één lesweek zoveel mogelijk met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer naar school komen.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
‘Ik Fiets’ is een initiatief van Leontien Zijlaard van Moorsel. De doelstelling is om allochtone vrouwen van niet-westerse afkomst het plezier van het fietsen te laten zien. Daardoor worden de vrouwen mobieler, ze krijgen letterlijk meer bewegingsvrijheid en kunnen beter meedoen in de maatschappij.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
Het fietsplan Lekker Fietsen! van 's-Hertogensbosch bestaat uit 4 pijlers: fietsroutes, fietsparkeren, fietscommunicatie en innovatie. Een structurele promotiecampagne maakt integraal onderdeel uit van het fietsbeleid.
Rapport
Fietsberaad , Fietsberaad
2009
Survey of a number of communication and promotional campaigns in bicycle policy in the Netherlands

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: