Kenniscentrum voor fietsbeleid

Apeldoorn beproeft systeem om brommers te weren uit tunnel

2010
plaatje

De in 2007 in gebruik genomen fiets- en voetgangerstunnel onder het centraal station in Apeldoorn is sinds kort voorzien van een systeem om brommers te weren. Als het detectiesysteem het geluid van een brommer waarneemt, wordt een foto genomen van het kenteken en krijgt de bestuurder een bekeuring thuis.

Het gaat om een tunnel met een lengte van circa 90m die Apeldoorn-Noord met Apeldoorn-Zuid verbindt. Aan beide kanten van de tunnel ligt een verdiept plein. De tunnel is een integraal onderdeel van de stationsomgeving. Reden om bromfietsers te weren is dat de gemeente bang is dat grote snelheidsverschillen zorgen voor verkeersonveiligheid. Ook jagen knetterende bromfietsers de overige gebruikers soms de stuipen op het lijf. En men wil zo de hinder beperken op de aanrijroutes voor aanwonenden. En er zijn alternatieven voorhanden. Het bromfietsverkeer kan gebruik maken van de tunnels die ook voor het autoverkeer bedoeld zijn. Het is voor het eerst dat een dergelijk systeem wordt ingezet. 
De ontwikkeling van het systeem had dan ook nogal wat voeten in de aarde. Onderweg moesten tal van technische en juridische problemen worden opgelost. Zo moet het systeem in staat zijn om het geluid van een specifieke brommer te koppelen aan het kenteken van dezelfde brommer, wat bij de passage van twee brommers een probleem kan geven. En het bromfietsplaatje - dat veel kleiner is dan een autokenteken - moet herkend worden door de scanapparatuur. 
Na een uitgebreide test in Zwolle, besloot Apeldoorn dat het systeem betrouwbaar genoeg is en kreeg daarbij de steun van het OM. Die stelde wel als voorwaarde dat daarnaast ook een systeem voor agressiedetectie wordt geïnstalleerd zodat er sprake is van brede aanpak van de sociale onveiligheid in het gebied. Mocht iemand in de tunnel lastig gevallen worden dan zal zijn geschreeuw camera’s activeren. En er gaat op de meldkamer een signaal af waardoor de beambte daar weet dat er in de tunnel iets aan de hand is. 
Het complete systeem kostte circa 2,5 ton, waarvan een derde in de bekabeling is gaan zitten. Volgens de eerste berichten worden dagelijks zo'n 20 tot 50 brommers gesnapt. 

Rapport
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
De gemeente Apeldoorn heeft als eerste in Nederland een bromfietsdetectiesysteem opgezet in de fiets- en voetgangerstunnel onder het centraal station. In dit document is een overzicht gegeven van de procedure rondom de opzet van het bromfietsdetectiesysteem.
Peter van der Velden (Fietsersbond)
10-02-2010 @ 12:58

Positief:

+ zo'n tunnel kan dan een stuk veiliger worden;

+ er is tevens een systeem ontwikkeld waarmee brommers kunnen worden geidentificeerd, bijv. als ze op frequent misbruik maken van een fietspad elders.

Negatief:

- erg dat er zoveel technologie nodig is voor sociale veiligheid

- dat bovendien weer bijdraagt aan "big brother"-maatschappij

Pierre Ruijter (Fietsersbond)
05-03-2010 @ 12:43

Klasse dat jullie dat geklaard hebben.

Misschien is dit in de toekomst uit te breiden met b.v. camara's op fietspaden waar alléén gefietst mag worden.

Wij hebben in Enschede fietspaden met een bord eronder waarop staat : Fietspad, dus verboden te brommen.

Helaas er wordt niet gecontroleerd dus die brommers gaan gewoon door met brommen.

24-11-2010 @ 14:44

Nieuw toegevoegd onderaan dit artikel: Wim Mulder van de gemeente Apeldoorn geeft in een korte film bij 'Blik op de weg'  toelichting op het bromfietsdetectiesysteem. Zie het tabblad 'samenvatting'.

Joris Somers
20-05-2013 @ 00:00

Mensen gaan vaker de grenzen van de mogelijkheden verkennen; glad asfalt werkt als een magneet op alles met wielen. Behalve gemotoriseerd zullen ook skateboards, rolschaatsen, step-scooters, skeelers, longboards kansen nemen.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: