Kenniscentrum voor fietsbeleid

CROW-Fietsberaad is een kenniscentrum voor fietsbeleid. De doelstelling van CROW-Fietsberaad is de ontwikkeling, verspreiding en uitwisseling van praktijkgerichte kennis.

Nieuws

  • 16-02-2018
    Het ROV Oost-Nederland start samen met de gemeente Hardenberg een pilot waarbij fietsers worden gewaarschuwd voor naderende tractoren.
  • 14-02-2018
    NS en ProRail investeren 8 miljoen euro in een nieuwe entree voor 44 fietsenstallingen. Het gaat om zelfservice-fietsenstallingen, die nu veelal voorzien zijn van een stalen draaihek. De nieuwe entree heeft transparante toegangsdeurtjes.
  • 13-02-2018
    Meestal de fiets, maar soms de bus. Dat reispatroon zal velen bekend voorkomen. Enschede speelt hier op in door fietsers een gratis OV-chipkaart aan te bieden.

Nieuwsoverzicht

Laatste toevoegingen Kennisbank

  • Tour de Force
    De inschrijving voor de Tour de Force Innovatieprijs is weer geopend. Uiteraard kunnen ook de bij de Tour de Force aansloten organisaties deelnemen. Inschrijven is mogelijk tot en met 27 april 2018. De winnaar wordt gekozen tijdens het Nationaal Fietscongres 2018 op 21 juni 2018 in Rotterdam. Binnen de Tour de Force wordt gewerkt aan een groot aantal projecten die je zonder meer als ‘ínnovatief’ kunt bestempelen. Door dergelijke projecten aan te melden voor de Innovatieprijs van de Tour de Force, kunnen deze een extra impuls krijgen in de vorm van publiciteit en dankzij de hoofdprijs van €10.000, te besteden aan de verdere ontwikkeling van het project. De jury is geheel onafhankelijk, en bestaat uit vijf gerenommeerde vakjournalisten op het gebied van mobiliteit. Zij zullen vijf inzendingen nomineren. Die worden in de verschillende vakmedia gepubliceerd en gepresenteerd op het Nationaal Fietscongres 2018 op 21 juni in Rotterdam. Het publiek kiest op die dag hieruit de winnaar. Inzendingen moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ze moeten passen binnen één of meer van de negen doelen van de Agenda Fiets. Daarbij kan men onder meer denken aan oplossingen voor overvolle fietspaden en de aanleg van hoogwaardige regionale fietsverbindingen. Ook de overstap van de fiets op het openbaar vervoer, fietspromotieactiviteiten, de verkeersveiligheid, fietsdiefstal en de inzet van ICT zijn belangrijke aandachtspunten. Op de website van de Tour de Force worden deze doelen uitgebreid beschreven. Daarnaast moeten inzendingen gaan over projecten en oplossingen die recent zijn uitgevoerd of op het punt staan om te worden gerealiseerd. Andere aspecten waar de jury op zal letten zijn het innovatieve karakter, de kosteneffectiviteit, schaalbaarheid en maatschappelijk nut van de inzendingen. Vorig jaar won Amsterdam de prijs met de inzending ‘Ontwerpen naar gebruik’. De spraakmakende infrastructurele innovaties van deze inzending, onder andere bekend geworden onder de namen ‘Friteszak’ en ‘Banaan’, hebben sindsdien veel belangstelling ondervonden uit binnen- en buitenland. Inschrijven voor de Innovatieprijs – of een tip geven over een mogelijk kandidaat - kan tot en met 27 april 2018 via het formulier op de website van de Tour de Force: www.tourdeforce2020.nl/innovatieprijs2018.  
  • Rapport
    Onderzoek naar het fietsgedrag van nieuwe Nederlanders. Hoe kijken Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Antilliaanse Nederlanders en Polen naar fietsen? 
  • Presentatie
    Presentatie over het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht onder deelfietsgebruikers van Flickbike.

Meer kennisitems

Tweets

Uitgelicht

Tour de force Innovatieprijs 2018

plaatje

Schrijf u in voor de Tour de Force Innovatieprijs 2018!

Lees verder »

Laatste reacties

  • Andere schooltijden kunnen ochtendspits afvlakken
    Het is al vaak gesuggereerd maar niet of nauwelijks in de praktijk gebracht. Door te schuiven met aa...

    Roland Haffmans, -:
    Tja als je veel onderwijs - universiteit, hogeschool, ROC - naar dezelfde stadsrand verplaatst, kun je voorspellen dat b...

  • Gemeenten doen weinig tot niets aan fietseducatie
    Gemeenten houden zich nauwelijks bezig met het verbeteren van de fietsvaardigheden van kinderen en N...

    Arjan van der Zwaag, Verkeer en Vervoerberaad Groningen:
    De gemeenten en de provincie Groningen besteden samen jaarlijks 1.2 miljoen euro aan verkeerseducatie en verkeersveiligh...

  • ‘Hogere snelheid gewone e-fiets mogelijk maken’
    Eén van de opties om meer rust op het fietspad te creëren is het instellen van een maxim...

    Joop Nijenhuis:
    Het werkeljke probleem ligt niet bij de fietsen maar bij de fietspaden. Bijna geen een gemeente heeft fietspaden die min...

Alle reacties