Kenniscentrum voor fietsbeleid

CROW-Fietsberaad is een kenniscentrum voor fietsbeleid. De doelstelling van CROW-Fietsberaad is de ontwikkeling, verspreiding en uitwisseling van praktijkgerichte kennis.

Nieuws

  • 24-08-2015
    Uit het zicht, maar niet uit het oog. Het verdiepte fietsplein naast station Blaak in Rotterdam biedt plaats aan meer fietsen, zonder ze het stadsbeeld overheersen.
  • 21-08-2015
    Zowel in Nederland als in Vlaanderen hebben in september Fietstelweken plaats. In Nederland met een geavanceerde app die automatisch het verplaatsingsgedrag registreert. Vlaanderen combineert een wat eenvoudiger app met telpunten langs de weg.
  • 19-08-2015
    Volgend jaar heeft Velo-city plaats in Taiwan. De call voor papers sluit binnenkort.

Nieuwsoverzicht

Laatste toevoegingen Kennisbank

  • Bestand
    Elektrische fietsen leveren in principe niet meer gevaar op in het verkeer dan gewone fietsen. Dat concludeert het onderzoekinstituur van de Duitse verzekeraars UDV. Als onderdeel van het onderzoek keek men of de snelheid van fietsers en andere tweewielers goed wordt ingeschat door automobilisten. Dit rapport betreft dit deelonderzoek  
  • Bestand
    Praktijkervaringen van Jaap van Zetten (HRMotion) uit de workshop Fietsparkeren bij de Provincie Zuid-Holland van 26 mei 2015. De ervaringen gaan over stallingen, APV en uitvoeringsbesluit, bebordiung, handhaving, fietsdepot, gedragsverandering en voorbeelden van fietsborden (zoneborden, stalling, bewaakte stalling en tegels op het fietspad).
  • Rapport
    In dit literatuur onderzoek hebben we de belangrijkste literatuur samengevat op het gebied van het naar de basisschool brengen en halen van kinderen.

Meer kennisitems

Tweets

Uitgelicht

Fietsverkeer 36

plaatje

Het nieuwe nummer van Fietsverkeer is verschenen. U kunt de artikelen hier downloaden en u kunt zich via Mijn Fietsberaad gratis abonneren op het tijdschrift.

In Fietsverkeer 36 onder andere de volgende artikelen:

Startschot voor Tour de Force
Mede geïnspireerd door de start van de Tour de France in Utrecht willen de initiatiefnemers met de Tour de Force de komende jaren de ‘kracht van de fiets’ op verschillende terreinen nog beter benutten en waar nodig een forse impuls geven.  

Dossier Utrecht
Utrecht wil zich als fietsstad van de wereld zien. Met meer fietsers, meer fietsstraten, meer stallingen dan waar ook. Verslag van een uitgebreide rondgang door de stad en gesprekken mnet met de sleutelfiguren die verantwoordelijk zijn voor het fietsbeleid, met onder andere:

  • Wisselwerking tussen stad & fietsverkeer
  • Wethouder Lot van Hooijdonk: Stapje voor de stapje naar de fietsstad
  • Fietsparkeernormen in de praktijk
  • P-route voor fietsers
     

Lees verder »

Laatste reacties

  • Tweede Kamer vraagt om speciale speedpedelec helm
    De overheid moet stimuleren dat er snel een goede speedpedelec helm komt. Een motie van die strekkin...

    Chris Scurbecq, OCMW:
    @ Theo Zeegers. Als uw gemiddelde kruissnelheid 35 à 40 km/h is, human powered: mag ik vragen met welke fiets ...

  • Tweede Kamer vraagt om speciale speedpedelec helm
    De overheid moet stimuleren dat er snel een goede speedpedelec helm komt. Een motie van die strekkin...

    Broekstra, g33n:
    @ Theo Zeegers U heeft in ieder geval een top atleten conditie dat u "human powered", zeg 25km a 40km/u kun...

  • Tweede Kamer vraagt om speciale speedpedelec helm
    De overheid moet stimuleren dat er snel een goede speedpedelec helm komt. Een motie van die strekkin...

    Theo Zeegers, -:
    Alle critici op mijn posts (en veel vragen naar aanleiding daarvan) zullen behandeld worden in mijn bijdrage aan het ICS...

Alle reacties