Kenniscentrum voor fietsbeleid

CROW-Fietsberaad is een kenniscentrum voor fietsbeleid. De doelstelling van CROW-Fietsberaad is de ontwikkeling, verspreiding en uitwisseling van praktijkgerichte kennis.

Nieuws

  • 29-03-2017
    Schattingen van het aantal deelfietsen in Shanghai komen uit op 280.000 nu tot een half miljoen midden dit jaar. En met die aantallen begint het aardig uit de hand te lopen.
  • 27-03-2017
    We hebben het niet kunnen testen, maar het idee is wel origineel. Een magnetisch pedaal, zodat je je fiets tegen een stalen voorwerp vast kunt klikken. 
  • 22-03-2017
    Nog nooit vielen in België zo weinig verkeersdoden en ook het aantal gewonden is lager dan ooit. Alleen de fietsongevallencijfers vormen een uitzondering daarop.

Nieuwsoverzicht

Laatste toevoegingen Kennisbank

  • Notitie
    Met deze menukaart uit 2013 geeft ProRail een overzicht van de diverse oplossingen die de afgelopen jaren zijn ontstaan voor het fietsparkeren bij stations. Onderstaand de geactualiseerde normkosten.
  • Tour de Force
    Een slimme fietsbel die scholieren waarschuwt voor gevaar en fietsen makkelijker en aantrekkelijker maakt. Of handige bewegwijzering in de vorm van een "metrokaart". Twee voorbeelden van nudging, het geven van een vriendelijk duwtje in de goede richting.   
  • Presentatie
    Presentatie over het toepassen van nudging op het Nudging en Cycling Café door professor Semiha Denktas op 21 maart 2017.

Meer kennisitems

Tweets

Uitgelicht

Fietsverkeer 39

plaatje

In Fietsverkeer 39 onder andere de volgende artikelen:

Sven Huysmans: "De deelfiets gaat snel doorbreken in Nederland"
De slimme fiets gaat ervoor zorgen dat de deelfiets doorbreekt in Nederland, verwacht deelfietsspecialist Sven Huysmans. En meer over: Hopperpoint, Gobikes, Urbee, Hello Bike en andere deelfietssystemen.

Snelle fietsroutes: geld blijft het heikele punt?
Het aantal snelle fietsroutes groeit. En de nodige zijn in voorbereiding. Een inventarisatie van de Tour de Force leert dat zich een aantal knelpunten voordoet.

Zo ziet een ideale fietsstraat eruit
Inmiddels zijn tientallen fietsstraten aangelegd en langzamerhand beginnen we meer zicht te krijgen op de inrichtingseisen waaraan een goede fietsstraat zou moeten voldoen.

Zoeken naar rek in de regeling?
De drukte op het fietspad in de grote steden is een groeiend probleem. Verkeerslichten vormen vaak de bottleneck. Maar daar is meestal nog wel wat te winnen.

En verder: Aftellen naar Velo-City. Vier vragen aan Sjors van Duren  

U kunt de artikelen cq. het complete nummer hier downloaden en u kunt zich via Mijn Fietsberaad gratis abonneren op het tijdschrift.

Laatste reacties

  • Cijfers over fietsgebruik per gemeente
    Een overzicht van het fietsgebruik per gemeente op alle afstanden en op de korte afstanden, inclusie...

    Angela van der Kloof, Mobycon:
    Wordt er misschien gewerkt aan een update van deze cijfers en kaarten? Zou wel interessant zijn. ...

  • Speciale control room traceert gestolen e-fietsen
    Binnenkort start een nieuwe service om gestolen e-fietsen op te sporen. Vanuit een speciale control ...

    Sieds Talma:
    In de Stromer zit een simkaart en gps in die de positie van de fiets doorgeeft: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/...

  • Vlaming fietst meer, verder en harder
    De resultaten van de tweede FietsTelweek bevestigen de tendensen van 2015. Steeds meer Vlamingen pak...

    Roland Haffmans, -:
    "Fietsverplaatsingen via een Vlaamse fietssnelweg  hebben een gemiddelde lengte van 11,8 km" Uit deze ...

Alle reacties