Kenniscentrum voor fietsbeleid

CROW-Fietsberaad is een kenniscentrum voor fietsbeleid. De doelstelling van CROW-Fietsberaad is de ontwikkeling, verspreiding en uitwisseling van praktijkgerichte kennis.

Nieuws

  • 16-01-2017
    Behandel de leasefiets op dezelfde manier als de leaseauto. Op dit moment betaalt de leasefietser loonbelasting over de volledige waarde van de fiets, wat leidt tot hoge kosten.
  • 13-01-2017
    Enschede wil in 2020 fietsstad zijn. Diverse investeringen en een intensieve campagne moeten het fietsklimaat verbeteren en het fietsgebruik laten groeien.
  • 11-01-2017
    Binnenkort start een nieuwe service om gestolen e-fietsen op te sporen. Vanuit een speciale control room spoort een beveiligingsbedrijf fietsen die zijn voorzien van een chip op, en zorgt dat ze terugkomen bij de eigenaar.

Nieuwsoverzicht

Laatste toevoegingen Kennisbank

  • Factsheet
    De resultaten van het in 2016 uitgevoerde stage-onderzoek over gedragsbeïnvloeding en fiets, uitgevoerd in opdracht van CROW-Fietsberaad en XTNT,  is nu samengevat in een factsheet.
  • Notitie
    De Programmaraad van CROW-Fietsberaad is op zoek naar vier nieuwe leden die werkzaam zijn bij gemeenten, metropoolregio's of adviesbureaus.
  • Bestand
    Het convenant bevat een akkoord van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) met verschillende partijen over fietsparkeren bij stations. Het betreft een akkoord met NS, ProRail, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Interprovinciaal Overleg (IPO), vervoerregio’s, Fietsersbond, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), ANWB en Rover.

Meer kennisitems

Tweets

Uitgelicht

Fietsverkeer 39

plaatje

In Fietsverkeer 39 onder andere de volgende artikelen:

Sven Huysmans: "De deelfiets gaat snel doorbreken in Nederland"
De slimme fiets gaat ervoor zorgen dat de deelfiets doorbreekt in Nederland, verwacht deelfietsspecialist Sven Huysmans. En meer over: Hopperpoint, Gobikes, Urbee, Hello Bike en andere deelfietssystemen.

Snelle fietsroutes: geld blijft het heikele punt?
Het aantal snelle fietsroutes groeit. En de nodige zijn in voorbereiding. Een inventarisatie van de Tour de Force leert dat zich een aantal knelpunten voordoet.

Zo ziet een ideale fietsstraat eruit
Inmiddels zijn tientallen fietsstraten aangelegd en langzamerhand beginnen we meer zicht te krijgen op de inrichtingseisen waaraan een goede fietsstraat zou moeten voldoen.

Zoeken naar rek in de regeling?
De drukte op het fietspad in de grote steden is een groeiend probleem. Verkeerslichten vormen vaak de bottleneck. Maar daar is meestal nog wel wat te winnen.

En verder: Aftellen naar Velo-City. Vier vragen aan Sjors van Duren  

U kunt de artikelen cq. het complete nummer hier downloaden en u kunt zich via Mijn Fietsberaad gratis abonneren op het tijdschrift.

Laatste reacties

  • Rotterdam verbetert 'fietsflow' op drukste fietsroute
    Signalering die aangeeft of je als fietser sneller of juist langzamer moet fietsen om te profiteren ...

    JW Laverman, Fietsersbond Rotterdam & Regio:
    Roland, Etienne, Stefan, De genoemde 3,5 miljoen is alleen de zg Centrum-as. Dat bestaat vooral uit het compacter mak...

  • Meer fietsers betrokken bij landbouwongevallen
    In de loop der jaren raken steeds meer fietsers betrokken bij dodelijke landbouwongevallen. Gemiddel...

    Jan Pielkenrood, Fietsersbond-Alkmaar:
    Bij dit soort zaken vraag ik me af of de toename van het aantal parallelwegen waarvoor fietspaden zijn geofferd er iets ...

  • Speciale control room traceert gestolen e-fietsen
    Binnenkort start een nieuwe service om gestolen e-fietsen op te sporen. Vanuit een speciale control ...

    M. Fredericks:
    Zover ik weet biedt Van Moof ook z'n soort dienst aan, lijkt me logisch om die samen te voegen. Een buitengewoo...

Alle reacties