Kenniscentrum voor fietsbeleid

Warm zand als strooimiddel

02-01-2013

Zand met warm water. Dat is het strooimiddel dat wordt uitgeprobeerd in Zweden. De eerste resultaten zijn redelijk positief.

Het gebruik van dit mengsel voert terug tot 2006, toen de gemeente Umea als eerste begon met de toepassing ervan. Door het zand te mengen met warm water hecht het aan het oppervlak door het proces van smelten en weer bevriezen. De toepassing bleef beperkt tot de fiets- en voetpaden in Umea, omdat deze gemeente als enige beschikte over het benodigde materieel.
In de winter van 2010-2011 werd een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van het mengsel door het Swedish National Road and Transport Institute. De eerste conclusie luidt dat de methode goede mogelijkheden biedt om het aantal gladheidsongevallen te verminderen. Het beste effect wordt bereikt op hard vastgepakte sneeuw en dik ijs. Het grootste probleem vormt het bevriezen van het zand in de hopper. Daarom werkt men aan verbetering van de samenstelling van het mengsel en de werkmethoden.
In februari is in Finland er een speciaal congres gepland over fietsen in winterse omstandigheden. Dan worden meer resultaten bekend van het onderzoek.

Theo Zeegers (-)
03-01-2013 @ 08:57

Het bericht zegt niks over lessen voor ons land, maar de lezer zal geneigd zijn die zelf in te vullen. Daarom goed om te weten

 

* gladheid in Noord- en OostEuropese landen heeft doorgaans een heel ander karakter dan bij ons (veel en droge sneeuw, dat hebben wij  gemiddel weinig; weinig ijzel, hebben wij weer veel)

* de hoeveelheden zand verdwijnen in het voorjaar op straat en in het riool; dat is best wel een bende

Etienne Bral (Fietsersbond)
04-01-2013 @ 08:57

Daarbij moet je ook bedenken dat de vorst daar veel langer aanhoudt en bij ons het vaker een proces is van vriezen en dooien. Dan krijg je met dat zand een smurrie dat in de draaiende delen van de fiets komt. Denk maar aan derailleurs en kettingen. Ook de remonderdelen en velgen (velgremmen!) krijgen hiervan een portie, kortom extra slijtage. Ik denk dat de Russische manier: verwijderen van sneeuw en zo min mogelijk zout strooien (belangrijk voor de Russische auto's), nog het beste is voor milieu en mens. Dit verwijderen kan het opzij borstelen zijn van de sneeuw of het opladen van de sneeuw en dit voor fiets- en voetpaden voor belangrijke routes.

 

Etienne

Truus Schilte (ouderen)
07-01-2013 @ 12:27

Zand is misschien een goede oplossing om gladheid te bestrijden, echter, als wegen en paden opgedroogd zijn blijft het zan achter. Dat is levensgevaarlijk. Zelf ben ik ooit met mijn voorwiel over een 'plasje' zand geslipt en met mijn knie op de rand van een trottoirband terechtgekomen. Die knie komt nooit meer goed! Verhoogde trottoirbanden zijn absoluut overbodig, maar wel levensgevaarlijk. Daar zou eens een studie aan gewijd moeten worden.

Gerard Elkhuizen (Fietsersbond)
07-01-2013 @ 14:01

In Oostenrijk gebruikt men grit, dit wordt opgeveegd en weer hergebruikt

 

Ria Glas (Fietsersbond)
07-01-2013 @ 21:05

Voorlopig ben ik blij dat er in Utrecht geborsteld wordt. Het kost een kwartje per inwoner meer door de aanshaf van nieuw materieel.

Bij de sneeuw in december was er op sommige routes geborsteld en op andere geschoven. Het verschil is prima te zien: http://www.flickr.com/photos/76862763@N02/

(en 1 route was volgens mij gewoon vergeten)

De foto's zijn binnen een half uur na elkaar gemaakt.

Post a comment

Only registered users may post a reaction. Please enter your e-mail address to verify your registration

E-mail: