Kenniscentrum voor fietsbeleid

Vlaams-Brabant kiest onomwonden voor asfalt

12-06-2013

Wie in Vlaams-Brabant in aanmerking wil komen voor subsidie kan maar beter kiezen voor asfalt. 

De provincie Vlaams-Brabant gaat eisen stellen aan fietspadprojecten die in aanmerking willen komen voor Fietsfonds-subsidies. Er wordt bij voorkeur asfalt gebruikt, zo stelt de provincie. Als een fietspad toch in beton wordt uitgevoerd, dan zal de vlakheid ervan gecontroleerd worden voordat de subsidie volledig wordt uitbetaald. Fietspaden in betonstraatsteen zullen slechts in zeer specifieke gevallen gesubsidieerd worden. Die subsidies zullen bovendien pas uitbetaald worden 5 jaar na de voorlopige oplevering van de werken en na een extra kwaliteitscontrole door de provincie.
In een toelichting op de maatregel stelt de provincie dat asfalt het beste rijcomfort voor de fietser oplevert en een goede levensduur kent. Maar men ziet ook de nadelen: gevoelig voor warmte, lastig met boomworstels en met name rood asfalt herstellen na een opbreking is duur.
Van beton vindt men het rijcomfort matig. Daar staan een goede levensduur tegen over en ook is beton beter bestand tegen boomwortels. Ook hier heeft herstel nogal wat voeten in de aarde.
Betonstraatstenen leveren volgens de provincie meestal matig tot slecht rijcomfort op. En het materiaal biedt kans op verzakkingen en ook boomwortels geven meer problemen. Openbreken daarentegen is makkelijk, maar het herstel gebeurt vaak slecht, zo is de ervaring in Vlaams-Brabant.

Overigens ligt het allerbeste fietspad van Vlaanderen aan de Provenseweg in Poperinge. Het allerslechtse fietspad is te vinden in Ninove, waar de N8 met vier rijstroken door de stad loopt, maar een fietspad ontbreekt. Dat blijkt uit Fietspadenrapport dat is opgesteld door het Nieuwsblad en Radio 2. Op een internet rondvraag reageerden 20.000 lezers. De resultaten zijn hier te bekijken.

Article
2002
KOAC-WMD doet onderzoek naar de factoren die de keuze van de verharding voor fietsverkeer beïnvloeden.
Report
2002
Een uitgebreide samenvatting van het rapport van KOAC-WMD over de verhardingskeuze voor fietsverbindingen: asfalt, beton of tegels.
Report
2002
A detailed summary of the KOAC-WMD report about the choice of paving for bicycle connections: asphalt, concrete or paving slabs.
News
2010
Rond Ede, Rheden en Wageningen zijn deze week weer enkele kilometers nieuw fietspad in gebruik genomen. Uitgevoerd in beton moeten ze boomwortels en wilde zwijnen weten te weerstaan.
News
2011
De Vereniging van Cementbeton Wegenbouwers doet zijn best om in Nederland meer fietspaden in beton aangelegd te krijgen. De vereniging betoogt dat beton milieuvriendelijker is en op termijn ook goedkoper. Om de argumenten kracht bij te zetten heeft men het AfwegingsModel Wegen er op losgelaten. Die vergelijking leert dat alleen tegelpaden soms nog wat milieuvriendelijker uitvallen dan beton.

No comments have been posted as yet

Post a comment

Only registered users may post a reaction. Please enter your e-mail address to verify your registration

E-mail: