Kenniscentrum voor fietsbeleid

Austria introduces mandatory helmet for children

07-07-2011

From May 31 children in Austria are obliged to wear a helmet on a bicycle. According to the Traffic Minister this will guard 900 children annually from head injuries.

plaatje

Even when the child is travelling in a child’s seat or bicycle trailer, a helmet will be mandatory. There was a lot of debate before introduction. The Greens were in favour of voluntary measures, the liberals wanted an obligation for everyone. The compromise: a legal obligation with no sanctions attached. Austrian authorities want to find out first of all what an awareness campaign will lead to.
For that matter, a large majority of the Austrian population supports the mandatory wearing of a helmet, according to a survey by Kuratorium für Verkehrssicherheit. Of all motorists and cyclists surveyed, 96% were in favour of an obligation to wear a helmet until age 11 and 91% want this up to and including age 16.

Renaat Van Hoof (Fietsersbond Afdeling Antwerpen (Belgiƫ))
19-05-2011 @ 16:31

"96% van de ondervraagde automobilisten en fietsers is voor een helmplicht tot het 11e jaar en 91% is voor een verplichting tot en met 16 jaar."

Het zou ook erg interessant zijn om te weten hoe het zit met de percentages onder mensen die regelmatig functioneel fietsen.  Als automobilist is het natuurlijk zeer gemakkelijk om voor een helmplicht te pleiten.

En hoeveel voorstanders zouden er te vinden zijn voor een helmplicht in de wagen. Want ook bij auto-ongevallen zijn hoofdletsels erg belangrijk bij zwaargewonden en doden.  De argumenten die opgaan voor een helmplicht voor fietsers gaan bijna even sterk op voor een helmplicht voor automobilisten en passagiers.

Kees van Malssen (Nederlandse Ligfietsvereniging NVHPV)
01-06-2011 @ 16:59

Ik sluit me volledig bij Renaat aan.

Keer op keer blijkt dat mensen vooral goed zijn in het verzinnen/bepleiten van dingen die voor anderen gelden en goed zouden moeten zijn. Daarentegen blijkt ook dat helmplicht de boodschap "fietsen is gevaarlijk" uitdraagt, het fietsen mede daardoor afremt en dus bewegingsarmoede in de hand werkt. Om van andere bijkomende nadelen maar te zwijgen.

A.J.M. Kroon (Fietsersbond)
01-06-2011 @ 22:18

Ik deel de mening van Kees van Malssen en Renaat van Hoof volstrekt niet.

Het fietsverkeer in Nederland wordt (gelukkig) steeds intensiever en kinderen kunnen daar de dupe van worden als zij niet goed beschermd zijn.

Regelmatig zie ik moeders en vaders laveren bij het gevaarlijke kruispunt bij de oprit van de Erasmusbrug.

Mijn kleindochter van 1 krijgt van mij - zodra zij achter of vóór op de fiets zit van mij een helmpje (als haar ouders dat al niet gedaan hebben). Kwestie van een goede voorzorg.

 

Jos Kroon (bestuurslid Fietsersbond - afd. Zuidplas)

Riet Beukert (particulier)
02-06-2011 @ 22:15

Helemaal met R. (Renaat) Van Hoof (Fietsersbond) eens. Voor mijn gevoel moeten we stukje bij beetje warm gemaakt worden voor een helmplicht voor fietsers om te beginnen bij kinderen. Als Jos Kroon graag een helm op wil voor zijn kleinkind dan is hij daar toch vrij in? Maar ik vreees dat het fietsgebruik dramatisch zal kelderen als het verplicht wordt, (net zoals met de brommer destijds) en dan nog, ik roep het al jaren, ik heb nog nooit één argument gehoord, en ook van Jos niet, waarom hetzelfde ook niet zou gelden voor automobilisten en hun passagiers. Het gaat hier alleen maar om automobilisten die willen niet gehinderd worden door fietsers en willen doorkachelen en zeker geen hoofddeksel op hun coifure. Stel je voor zeg, zou er niemand meer auto gaan rijden.
 

Theo Zeegers (Fietsersbond)
06-06-2011 @ 09:33

Ik kan iedereen met belangstelling voor fietshelmen van harte uitnodigen het vernieuwde helmdossier op onze website te lezen met zeer veel informatie

http://www.fietsersbond.nl/fiets-verkeer/veiligheid/fietshelmen

 

Theo Zeegers, verkeersconsulent Fietsersbond

Jim Moore (not applicable)
08-07-2011 @ 06:42

Maybe they got confused and thought they were in Australia, my country. People often get the names confused. (that's a joke)

Seriously, where does Austria think the next generation of cyclists will come from. It won't be from amongst the current day children, many of whom will now be put off riding their bikes. I feel quite sad for those children, and for the misguided adults in Austria who are obviously ignorant of how the mandatory helmet law in Australia has only generated negative outcomes for cycling here in what should be a cycling paradise.

Hans Voerknecht (Kennisplatform Verkeer en Vervoer)
08-07-2011 @ 18:11

Houd het dan nooit op! Nog afgezien van de argumenten op de Fietsersbond-site nog aanvullend, dat een helm alleen helpt als je hem correct draagt en blijkt uit onderzoek, dat een helm maar voor 10 à 20% correct wordt gedragen, zeker onder kinderen van 8 tot 11 die zelfsatndig fietsen niet. En inderdaad: alweer een generatie verloren fietsers. Zelfs in Nederland is niet zeker of het aantal gevallen met ernstig hersenletsel met enkele of enkele tientallen gevallen betreft (uitkomst discussie bij de VU), slaan de getallen van Oostenrijk natuurlijk helemaal nergens op. Het gevaar van teveel nadruk op helmgebruik is, dat je de generatie tussen 11 en 18 jaar verliest. Deze mensen, die in Nederland elke dag gemiddeld 7 km fietsen, willen gewoon geen helm op, en gooien of de helm of de fiets weg. En hou op met die onzin over dat er dan een 'coole' helm gemaakt zou moeten worden: als die zou bestaan, had de industrie die toch al lang geproduceerd,zij willen tenslotte best meer geld verdienen.

Ikzelf laat mijn kinderen (5 en 6 jaar) met een gerust hart zonder helm fietsen; ik wil gewoon niet, dat zij fietsen met iets vervelends associëren en hoe je het ook wendt of keert: kinderen vinden ee helm dragen allemaal vervelend (nog afgezien, dat je hem overal moet meeslepen).

Hans Voerknecht (Kennisplatform Verkeer en Vervoer)
19-09-2012 @ 12:55

Ook leuk zijn de cijfers vanuit Oostenrijk vandaan. Hoe komen ze überhaupt aan 900 kinderen met (ernstig?) hoofdletsel vanwege fietsongevallen. Dat halen we in Nederland al niet eens. En volgens mij  heeft Oostenrijk minder inwoners en nog veel minder fietsers dan in Nederland. Is er dan niemand die hier aan factchecking doet.

Post a comment

Only registered users may post a reaction. Please enter your e-mail address to verify your registration

E-mail: