Kenniscentrum voor fietsbeleid

Cyclists spend as much in supermarket as motorists

23-05-2011

Per visit to a supermarket cyclists spend less money, but they visit more frequently. As a result, they account for at least as much spending as people arriving by car, over an entire week.

plaatje

This is revealed by research of trainee Sacco Barendrecht under supervision of Goudappel Coffeng. Although the scale of the research is modest, the results agree with previous research demonstrating that cyclists are important customers of supermarkets.
At four suburban supermarkets Sacco Barendrecht interviewed people on how and how often they visited the supermarket and which mode of transportation they used. That provided data , among others, on length of stay per mode of transportation and the relationship between expenditure at the shop and length of stay, data that may later be used to further enhance the bicycle parking indicators.
The questions revealed that cyclists visit the supermarket on average 3.2 times a week. They usually spend not much over 50 euro each time. Motorists visit on average 2.5 times and spend a little more. Over an entire week at these four peripheral supermarkets cyclists account for 48 % of turnover, motorists for 52 %.
SOAB consultants recently conducted research among well over 2800 supermarkets demonstrating the same trend. According to that research non-motorists (cyclists and pedestrians) contribute most to weekly supermarket turnover.
Meanwhile neighbourhood shops are steadily losing ground. According to a recent study by the Amsterdam Dienst Onderzoek en Statistiek neighbourhood shops are highly valued. And a quarter of all daily shopping expenses is spent in neighbourhood shops. Nevertheless, their numbers have been dwindling for years, in particular neighbourhoods shops away from main shopping streets are struggling. In 1975 there were some 7347 neighbourhood shops in Amsterdam, in 2010 that had decreased to 3227. The number of supermarkets has increased little (to 131 at present),but the number of people employed in supermarkets has clearly grown. In 2010 over twice as many people work in supermarkets as in 1975. This indicates that it is mainly a matter of increase in scale.

News
2005
De Fietsersbond vraagt met een campagne aandacht voor de fietsende winkelbezoeker. Het gaat er de bond vooral om de detailhandel bewust te maken van het belang van de fietser als consument. Daarnaast wil men de fietser zelf wijzen op alternatieve mogelijkheden om boodschappen mee te nemen, zoals bijvoorbeeld met de fietskar. In Belgi‘ volgt men een andere aanpak. Daar loopt al enkele jaren een succesvolle actie om fietsende klanten te belonen voor hun vervoerwijzekeuze.
News
2006
Supermarkten gaan het gebruik van de fiets promoten. Door met de fiets of lopend de boodschappen te doen werkt de klant aan zijn gezondheid en het helpt bij de strijd tegen overgewicht, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.
News
2009
Buurtwinkels zijn niet alleen een verrijking voor de leefomgeving van burgers (functiemenging), maar blijken ook positieve verkeerskundige effecten te hebben, omdat het autogebruik zal dalen wanneer de supermarkt weer dichterbij de burgers kan worden gebracht.
Notice
Fietsberaad
2010
Notitie met fietsparkeerkencijfers, waarmee bepaald kan worden hoeveel fietsparkeerplekken er nodig zijn bij een functie.
News
2010
In Oostenrijk heeft winkelketen Spar samen met de gemeente Wenen zijn filialen voorzien van fietsstandaards. Bij elkaar gaat het om 650 fietsparkeerplaatsen. Daarnaast wordt een aantal filialen voorzien van oplaadpalen voor de e-fiets.
News
2010
In Austria supermarket chain Spar has provided its branches of bicycle with bicycle stands, in cooperation with Vienna local authorities. This concerned 650 bicycle parking spaces overall. In addition a number of branches will be provided with charger facilities for electric bikes.
Presentation
Ineke Spapé (SOAB)
2010
Presentatie van Ineke Spapé (SOAB) over fietsen en supermarktbezoek. Gegeven tijdens de conferentie Fiets in de Versnelling op 10 november 2010
Notice
Fietsberaad
2010
Facts and figures on bicycle parking, allowing a calculation how many bicycle parking spaces are necessary for specific functions
Johan Kerstens (Fietsersbond)
03-05-2011 @ 18:04

Minstens evenveel bestedingen... Sinds wanneer is 48% meer dan 52%?

Post a comment

Only registered users may post a reaction. Please enter your e-mail address to verify your registration

E-mail: