Kenniscentrum voor fietsbeleid

Upgraded bicycle routes attract more cyclists

22-06-2009

The bicycle routes between Rotterdam and Delft and between Zoetermeer and Den Haag have been upgraded in order to attract more commuting cyclists. This was part of the Fiets Filevrij campaign of the Ministry of Transport, Public Works and Water Management, encompassing eight routes overall.

plaatje

The ten kilometres between Rotterdam and Delft have now been transformed in part to a direct and fast bicycle route with a largely separate bike path and few intersections. The route has been asphalted partly in red, has no traffic lights at all and the cyclist always has the right of way.
According to a interim evaluation measures like levelling asphalt, adding lighting, separating cyclists from other traffic and removing barriers lead to a measurable increase in the number of cyclists.
Of the cyclists interviewed on five congestion-free routes, 28 per cent were new cyclists and 72 per cent were existing cyclists. Of the new additions, 4 per cent used to travel by car. Of the existing cyclists 1 per cent cycled more often, instead of travelling by car. On the routes Utrecht-Breukelen and Rotterdam-Delft a very distinct increase (more than double) of the number of cyclists has occurred after the upgrading.
In addition the evaluation demonstrates that the Fiets Filevrij campaign has a major directing part in upgrading bicycle routes. The combination of stimulation, direction and communication makes it easier to obtain funds and the routes are constructed quickly.

12-05-2009 @ 13:58

dit betekent dat +- 1% van de fietsers een ex-automobilist is. Dit lijkt weinig.

Over hoeveel mensen spreken we hier absoluut en wat betekent dat voor de file?

Invoeren van rekeningrijden is waarschijnlijk de beste manier om automobilisten echt op de fiets te krijgen.

E.C.B. van de Poel (Vereniging Nederlandse Gemeenten)
04-06-2009 @ 12:42

Ik mis de route Den Haag-Leiden.

04-06-2009 @ 15:16

De grootste bottle-neck op het traject Zoetermeer-Den Haag wordt nog altijd gevormd door de afgesloten fietstunnels onder het Prins Clausplein. De omleiding is enorm demotiverend. Ook de binnenkomst in de bebouwde kom (trechter bruggetje over de Vliet, dan hartje Voorburg) is niet echt fietsvriendelijk.

JW Laverman (Fietsersbond Rotterdam & Regio)
04-06-2009 @ 22:52

De 10km Delft-R'dam is vast gemeten tussen de bebouwde kom grenzen. Stoplichtvrij is dan niet zo moeilijk. Met name aan R'damse kant ben je er echter nog lang niet. Laten we daarnaast ook even duidelijk zijn over de aard van de verbeteringen tot nu toe: bijna geheel wegwerken van achterstallig onderhoud! Maar je ziet wel wat alleen dat al kan betekenen! Gelukkig komen er ook nog wat andere zaken.

Omdat het doel is files te verminderen door automobilisten (meer) op de fiets te krijgen is het van belang dat vooral te doen als er de meeste files staan: in het donkere seizoen. Daarvoor dient er iedere km een abri te staan zodat je droog je regenpak aan kan trekken en moet een twee-richtingen fietspad eigen verlichting hebben. Reden: de fietser die "aan de verkeerde kant van de auto's fietst", wordt voortdurend verblind door tegemoetkomende auto's. Autokoplampen moeten namelijk naar rechts afgesteld staan!

Jan Laverman

Fietsresbond afd R'dam+Regio

Ron Boumans (Ministerie van Infrastructuur en Milieu)
05-06-2009 @ 10:37

Toevallig heb ik de beide routes Rotterdam-Delft en Den Haag-Zoetermeer onlangs gefietst. Ik was van beiden niet zo onder de indruk. Buiten de bebouwde kom gaat het nog wel goed, maar zodra je tussen de huizen komt is het gevoel om op een speciale route te rijden helemaal verdwenen. De routes zijn ook niet speciaal herkenbaar, waardoor je makkelijk er vanaf kan raken. Bij het stuk Rotterdam-Delft vind ik het net aan de overkant van de Schie lekkerder fietsen en de binnenkomst in Delft vind ik ook beter. Die geeft ook meteen een betere doorgang richting Den Haag.

Overigens ligt er ten noorden van Delft een stoplichtvrij fietspad langs de Vliet tot aan Voorburg, dat helaas niet geasfalteerd is. Erg jammer, want het is er erg druk met fietsers en het hobbelt iedere dag een beetje verder. Ik zie op ieder moment van de dag dat ik erlangs fiets veel meer fietsers op dat fietspad, dan auto's op de weg ernaast. Het lijkt me echt dat hier een kans klaarligt om gegrepen te worden!

10-08-2012 @ 11:48

Groot voorstander van fietssnelwegen en minder stoplichten voor fietsers heb ik onlangs de fietssnelweg tussen Rotterdam en Den Haag uitgeprobeerd. Ik  had de route uitgeprint en probeerde deze via de kaarten te vinden. Dit was vaak niet makkelijk. Op sommige kruisingen ontbreken nog de borden die de richting aangeven. Ben hem dus inderdaad vaker kwijtgeraakt. Op een deel van het traject is er inderdaad een prachtig fietspad, maar de verbindingen zijn hier en daar zoek en voor verbetering vatbaar. Van fietssnelweg is volgens mij nog geen sprake. 

Ik ben het eens met Ron dat de verbinding tussen Rotterdam en Delft langs de schie lekkerder fietst. Geef hier nog steeds de voorkeur aan.

Post a comment

Only registered users may post a reaction. Please enter your e-mail address to verify your registration

E-mail: