Kenniscentrum voor fietsbeleid

CROW publicatie 305. Verkeersgeneratie leisure

2013

Leisure is de besteding van vrije tijd buitenshuis. Leisurevoorzieningen trekken veel verkeer aan. Maar voor veel van deze voorzieningen en evenementen is het niet mogelijk kengetallen te ontwikkelen. Deze publicatie helpt u op weg met een stappenplan. Gebruik hiervan geeft inzicht in het aantal verkeersbewegingen en de benodigde parkeercapaciteit. Ook krijgt u antwoord op de vraag hoe u om moet gaan met pieken en hoe u het gebruik van fiets en openbaar vervoer kunt stimuleren.

U kunt de Publicatie Verkeersgeneratie leisure bestellen via de CROW-website door op bovenstaande link te klikken.

Inhoudsopgave:

Samenvatting
Inleiding
1 Toelichting leisurevoorzieningen
1.1 Inleiding
1.2 Wat is leisure?
1.3 Leisurevoorzieningen
1.3.1 Wat zijn leisurevoorzieningen?
1.3.2 Gangbare leisurevoorzieningen
1.3.3 Bijzondere leisurevoorzieningen
1.3.4 Unieke leisurevoorzieningen
1.3.5 Evenementen
1.3.6 Wanneer welke methode?
1.4 Ontwikkelingen
2 Bestaande methoden om verkeersgeneratie te bepalen
2.1 Inleiding
2.2 Kengetallenmethodiek
2.3 Studie grootschalige voorzieningen
2.4 Eenvoudige praktijkmethodiek
2.5 Beperkingen van methodieken
2.6 Conclusie: nieuwe informatie/andere benaderingsmethodiek
3 Aanpak unieke leisurevoorzieningen
3.1 Inleiding
3.2 Stappenplan
3.2.1 Stap 1: bepaal soort leisurevoorziening/ evenement
3.2.2 Stap 2: breng relevante bezoekerscapaciteiten in kaart
3.2.3 Stap 3: formuleer bezoekstructuur
3.2.4 Stap 4: breng relevante doelgroepen in kaart
3.2.5 Stap 5: bepaal jaarbezoek aan de voorziening
3.2.6 Stap 6: bepaal verkeersgeneratie
3.2.7 Stap 7: bepaal 24-uurs bezoekpatroon en maximale parkeerbehoefte
3.2.8 Stap 8: bepaal piekbelasting parkeren
3.3 Verkeersgeneratie lange termijn: structureel hoge vraag?
4 Aanpak bijzondere leisurevoorzieningen
4.1 Inleiding
4.2 Poppodia
4.3 Attractie- en pretparken
4.4 Dierenattracties
4.5 Kinderattracties/speelparadijzen
4.6 Evenementen
4.7 Topsporthallen
4.8 Recreatiegebieden
4.9 Musea
4.10 Expositieruimtes (kunsthallen)
5 Aanvullende informatie
5.1 Inleiding
5.2 Mobiliteitsmanagement
5.2.1 Minder autoverplaatsingen (en parkeren), spreiden van pieken
5.2.2 Locatie in de buurt van de doelgroep, nabij openbaar vervoer en fiets
5.2.3 Combineer met andere verplaatsingen en bestemmingen
5.2.4 Quoteer het aantal autoritten bij multifunctionele projecten
5.2.5 Parkeerbeleid
5.2.6 Meer verplaatsingen met collectief vervoer en fiets
5.2.7 Omgaan met pieken
5.3 Multi-leisureclusters
5.4 Combinatiegebruik hotels
Literatuur en websites
Bijlagen
I Longlist leisurevoorzieningen
II Indicatieve bezoekersaantallen per jaar

No comments have been posted as yet

Post a comment

Only registered users may post a reaction. Please enter your e-mail address to verify your registration

E-mail: