Pingen omgezet in maatregelen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-01-2020
Aan de hand van de resultaten van de pilot Ping if you Care heeft Amsterdam de eerste maatregelen getroffen om de Amsterdamse fietser tegemoet te komen.

Met de pilot, waar vorig jaar 700 fietsers aan deelnamen, wilde de gemeente in kaart brengen hoe Amsterdamse fietsers hun rit ervaren. De deelnemers konden, via een knop die op hun fiets was gemonteerd, pingen als ze een ingewikkelde, onhandige of juist goedlopende verkeerssituatie tegenkwamen. De pings konden worden onderverdeeld in verschillende categorieën, bijvoorbeeld infrastructuur, snelheid, luchtkwaliteit of gedrag van medefietsers. In totaal werd er bijna 31.000 keer gepingd.

De eerste maatregelen om het voor de fietsers prettiger te maken, zijn genomen. Op plekken waar ze via de pingknop aangaven dat ze vertraging opliepen door lange wachttijden, zijn de verkeerslichten anders afgesteld. Zo hoeven fietsers op de kruising van de Haarlemmerweg en de Admiraal de Ruyterweg minder lang voor rood te wachten. Ook zijn de verkeerslichten bij de Berlagebrug en de Amsteldijk zo afgesteld dat er meer groen licht is voor fietsers. De komende tijd kijkt men of er op nog meer plekken verbeteringen nodig zijn.

Andere maatregelen die nog op het programma staan, hebben vooral te maken met het verbeteren van slecht wegdek en te smalle fietspaden. Dat is nodig op verschillende plekken in de stad, waaronder Meer en Vaart en de Burgemeester Röellstraat, op de Weesperzijde van de Torontobrug tot aan de Ringvaart en op de Plantage Middenlaan. De herinrichting daarvan staat gepland voor 2020-2021.

Fietsers pingden ook veel op tegen de richting in fietsen, vooral op plekken waar ze lastig kunnen oversteken. Dat gebeurt onder meer op de Jodenbreestraat, de Museumbrug/Weteringschans en de Prins Hendrikkade. Ook deze informatie wordt meegenomen in de herinrichtingsplannen, aldus de gemeente.

Relevantie

Scroll naar boven