Kenniscentrum voor fietsbeleid

Uitproberen e-fiets maakt enthousiast

20-12-2017

Wanneer reizigers in de gelegenheid worden gesteld een week lang een elektrische fiets te ervaren en uit te proberen naar het werk, is meer dan de helft daarna bereid een e-bike aan te schaffen. 

Dat meldt Bereikbaar Haaglanden, naar aanleiding van de resultaten van de 'Probeer een e-bike' actie.

Vanaf half april heeft Bereikbaar Haaglanden samen met veertien fietshandelaren in Haaglanden en Rijnland een actie georganiseerd waarbij reizigers een week lang een e-bike mochten uitproberen. Individuele reizigers konden via de campagne website Ga3punt0.nl een elektrische fiets bij een fietshandelaar in de buurt ophalen om zo te ervaren hoe het is om er op te rijden. In totaal hebben 270 reizigers hier gebruik van gemaakt.

Daarnaast zijn e-bike pools ter beschikking gesteld aan werkgevers die serieus aan de slag willen met fietsstimulering. Deze pool houdt in dat de werkgever drie maanden lang de beschikking krijgt over drie e-bikes met reserveringssysteem, pechservice en ondersteuning door een backoffice. Veertien werkgevers uit Haaglanden en Rijnland zoals MN, Zorg & Zekerheid, het Hagaziekenhuis, World Forum en Deltares hebben hier gebruik van gemaakt met in totaal 230 reserveringen.

Een maand nadat ze de elektrische fiets hebben uitgeprobeerd, kregen alle deelnemers een vragenlijst. 43% heeft deze vragen beantwoord.

  • 60% heeft de e-bike gebruikt als alternatief voor de auto
  • 87% heeft de e-bike gebruikt voor woon-werkritten
  • 82% zegt dat het rijden op de e-bike uitstekend of goed bevallen is
  • 51% is van plan een e-bike aan te schaffen
  • 41% zegt vaker te gaan fietsen na deze proef.

In hoeverre de goede voornemens worden omgezet in de daadwerkelijk aanschaf van een e-fiets is nog niet bekend.

Ruud van der Mast (Gemeente Almere)
03-01-2018 @ 16:40

Prima idee. Zou een aanrader zijn voor de gemeentes die hun stad/omgeving willen promoten.

P. Lomito
03-01-2018 @ 23:59

Deze wijze van uitproberen zou ook toegepast kunnen met de speed pedelec. Deze fiets is zeer geschikt voor ritafstanden groter dan 20 km en aangezien de gemiddelde woon-werkafstand slechts 22,6 km bedraagt kan de speed pedelec een echte autokiller worden. Met een gemiddelde ritafstand van 32 km/uur bedraagt de reistijd dan 42 minuten en dat is 10 minuten langer dan de gemiddelde reistijd met de auto.

Roland Haffmans (-)
04-01-2018 @ 09:05

@: "Met een gemiddelde ritafstand van 32 km/uur bedraagt de reistijd dan 42 minuten" De snelheid van deze e-fiets is max 45 km/uur niet gemiddeld 45 km/uur, die hier aangenomen is. 

P. Lomito
04-01-2018 @ 19:26

Excuses, ik bedoelde uiteraard een gemiddelde ritSNELHEID van 32 km/uur (in plaats van ritAFSTAND van 32 km/uur). Aan de getallen verandert dan ook niets: met een gemiddelde ritsnelheid van 32 km/uur leg je de afstand van 22,6 km af in (22,6/32) x 60 = 42 minuten. Ik begrijp overigens niet de opmerking dat de gemiddelde snelheid 45 km/uur zou zijn.

Mike Meeles
24-01-2018 @ 21:25

Prima initiatief. Maar ik zou het bij een (gewone) elektrische fiets houden. De suggestie t.a.v. de speed pedelec lijkt me niet te passen bij Fietsberaad. Zoals bekend "is" dat een elektrische brommer.

Robert van der Sluiszen
26-01-2018 @ 23:55

@ Mike Meeles,

Dat u een ontzettend grote hekel heeft aan de speed pedelec is zo onderhand wel algemeen bekend. Dat mag ook. Maar dan vind ik het toch een beetje vreemd dat u niet ageert tegen de gewone elektrische fiets (25 km/h). Dat is immers toch ook een "mee-trap snorscooter" of anders gezegd een "slow pedelec". En daar rijden er in Nederland 200 maal zo veel rond t.o.v. de speed pedelec.  De Fietsersbond heeft ooit dit voertuig de liefde verklaard als een voertuig voor bejaarden en reuma patienten (kunnen die ook fietsen), maar inmiddels heeft zelfs de jeugd van 13 - 14 jaar de gewone elektrische fiets ontdekt. De Fietsersbond zou deze meetrap-snorscooter dan toch niet meer moeten vertegenwoordigen?  Maar daar hoor ik u nooit over.  Beetje merkwaardig toch?  Zullen we vanaf nu afspreken dat u op internet net zo hard tekeer gaat tegen de "mee trap snorscooter" als tegen de mee trap brommer ? 

Mike Meeles
06-02-2018 @ 21:19

Stelt Fietsberaad dit soort  - onzakelijke - reacties (van Robert v.d. Sluiszen) op prijs?

Laten we afspreken dat het niet overal zinvol is om "reclame" te maken voor de 45-e-bike, en zeker niet in de bestuurlijke omgeving van de fiets.

 

 

P. Lomito
06-02-2018 @ 23:10

Ik begrijp dat het voor sommigen moeilijk verteerbaar is dat je met een snelle fiets 45 km/u op het fietspad kunt rijden. De praktijk wijst uit dat de speed pedelec een fiets is die een serieus alternatief biedt voor de vervuilende auto. Daarom lijkt het mij zeer wenselijk dat het CROW-Fietsberaad juist de speed pedelec een warm hart toedraagt en het gebruik ervan stimuleert.

Stan Wolters (CROW)
07-02-2018 @ 08:50

Hier is de CROW-Fietsberaad-politie weer…

Wij appreciëren jullie reacties, maar zien dan graag dat deze on-topic zijn en niet op de man gespeeld. Het uitwisselen van meningsverschillen over de speed-pedelec horen niet thuis bij dit bericht. Kunnen jullie dat niet via de mail of Facebook organiseren? Graag weer on-topic of we gaan weer berichten verwijderen. 

P. Lomito
07-02-2018 @ 10:14

In het artikel wordt geschreven over de E-fiets, dat is een fiets met elektrische trapondersteuning ofwel een zogenaamde (speed) pedelec, van de samentrekking van pedal en electric. Die term dekt de lading uitstekend. Er wordt echter ook gesproken over de E-bike waarmee ongetwijfeld een E-fiets wordt bedoeld, maar de term E-bike wordt in de landen om ons heen steevast gebruikt voor elektrische brommers, scooters en motoren. Ofwel alle tweewielers die uitsluitend worden voortbewogen door de elektromotor, waarbij de snelheid bepaald word door de bediening van een 'gashendel'.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: