Kenniscentrum voor fietsbeleid

Wachtstand groen voor fietsers

27-12-2017

Groningen schakelt een aantal verkeersregelinstallaties om naar 'wachtstand groen' voor fietsers. Op de rustige uren kan de fietser daardoor vlot doorrijden.

plaatje

Verkeerslichten zijn in Groningen meestal ingesteld op ‘wachtstand rood’. Dat wil zeggen dat als er geen verkeer is, alle richtingen rood licht hebben (zowel fiets als auto). Het grote voordeel hiervan is dat een verkeersdeelnemer vrijwel meteen groen licht krijgt wanneer hij of zij zich aanmeldt bij een verkeerslicht. Daardoor is de wachttijd verwaarloosbaar klein. Nadeel hiervan is wel dat fietsers eerst moeten afremmen en bijna volledig tot stilstand komen voordat zij groen licht krijgen.

Groningen telt op dit moment vijftien verkeerslichten die 24 uur in bedrijf zijn. Iets meer dan de helft daarvan (acht van de vijftien) kunnen technisch gezien eenvoudig op wachtstand groen voor fietsers worden gezet. De komende tijd zullen de verkeerslichten op zes daarvan op wachtstand groen voor fietsers worden ingesteld. Bij twee kruispunten ziet men daar vanaf. Omdat de lange fietsoversteek zorgt voor de lange ontruimingstijden cq. wachttijden voor auto’s en er bovendien ’s nachts weinig fietsers gebruik maken van de overstreken.

Bij nieuwe verkeerslichten zal voortaan standaard een schakelbare mogelijkheid worden meegenomen voor wachtstand groen voor fietsers.

Roland Haffmans (-)
27-12-2017 @ 10:00

@: "wachtstand groen voor fietsers" onduidelijk is of hier vier richtingen groen bedoeld wordt.

@: "vrijwel meteen groen licht krijgt wanneer zij zich aanmelden bij een verkeerslicht. .. Nadeel is dat fietsers moeten afremmen en tot stilstand komen voordat zij groen licht krijgen" tenzij de aanmelding ruim voor de kruising geregeld is.

Bij nieuwe verkeerslichten - die niet volgens een star patroon werken - krijgen voetgangers en fietsers alleen groen na aangemelding, ook als er geen kruisend verkeer is en auto's in dezelfde richting groen hebben. Zo bevordert de overheid rood lichtnegatie.

L van de Biggelaar (Gemeente Eindhoven)
03-01-2018 @ 11:49

Wachtstand groen voor fietsers is niet slim. Hierdoor wordt conflicterend verkeer met onnodig rood geconfronteerd als het fietslicht eerst naar geel en rood moet. Dit met een grote kans op roodlichtnegatie in de rustige uren. Beter is het om voor fietsers verweg detectie aan te leggen zodat tijdens wachtstand rood ook fietsers op afstand groen krijgen en ongehinderd door kunnen fietsen. Bijkomend voordeel is dat fietsers op afstand het groen ook kunnen verlengen. Er is niets zo frustrerend om het licht voor je neus op rood te zien gaan.

Johan Overvest (Gemeente Bunnik)
03-01-2018 @ 13:28

Ik heb ook wachtstand groen gezet op het centrale kruispunt in Bunnik. Zodoende hoeft een auto niet te wachten totdat de VRI de fietser groen heeft gegeven, die inmiddels al lang door is gereden. (PS: op de rustige avond- en nachturen staat deze VRI op knipperstand).

Als je de mogelijkheid hebt om  voor fietsers verweg detectie aan te leggen, is dat nog beter. En hoeverweg is verweg zodat tijdens wachtstand rood ook fietsers op tijd groen krijgen en ongehinderd door kunnen fietsen? 

Roland Haffmans (-)
03-01-2018 @ 16:10

@Johan Overvest,    "hoeverweg is verweg zodat tijdens wachtstand rood ook fietsers op tijd groen krijgen en ongehinderd door kunnen fietsen?"

- De VRI omschakeltijd van rood naar fietsgroen moet bekend zijn, met de gemiddelde fietssnelheid is de dan afgelegde fietsafstand = "verweg" te berekenen. 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: